Den 21 november öppnade Lidl sin senaste butik i Sverige. Öppningen som markerar början på en serie nya butiksetableringar.
– Vårt mål är att så många svenska hushåll som möjligt ska ha möjlighet att handla på Lidl, säger Thomas Andersson, regiondirektör på Lidl Sverige.
Klockan 08:00 på torsdagsmorgonen klipptes bandet till Lidls nya butik i Sundbyberg, vid Hallonbergen centrum. Invigningen drog till sig en skara entusiastiska konsumenter som ville vara på plats när Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling och Lidl Sverige regionsdirektör Thomas Andersson öppnade dörrarna.
Den nya butiken erbjuder redan dagen efter flera parkeringsplatser och goda kollektivtrafikförbindelser, vilket Lidl anser gör den till ett bekvämt val för veckohandlingen.
– Med de goda förbindelserna till vår butik i Hallonbergen ser vi fram emot att bidra till ett ökat flöde i området, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.
Lidl i Hallonbergen erbjuder en försäljningsyta på cirka 1 200 kvadratmeter och har ett team på omkring 20 anställda. Efter en period med fokus på att förbättra och utveckla sitt befintliga butiksnät är Lidl nu redo för att öka takten och satsa på fler butiker runt om i Sverige.
Nu.se har tidigare skrivit om att Lidl planerar att öppna ytterligare sju nya butiker nästa år, och denna butik markerar början på denna expansion. Något som även kan vara positivt för tryggheten i kommunerna, menar Peter Schilling.
– Kan vi få människor att stanna för att handla skapar det större trygghet i stadsdelen – något vi prioriterar för Sundbybergarna, säger han i pressmeddelandet.
De återstående butikerna planeras att öppna i Eslöv, Borås, Uppsala, Upplands-Bro, Sollefteå och Strömstad nästa år.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.