Hon ska rädda krisande Coop

Krisande Coop satsar hårt på att vinna tillbaka kunderna och vända den negativa trenden. Med den nya dagligvarugigantenen Coop Östra siktar tillträdande vd:n Meta Persdotter riktigt högt.
– Coop Östra ska vara Sveriges bästa matkedja år 2028, säger hon i en intervju.

Det är bråda dagar för Coop. Kedjan har gjort förlust på över 1,4 miljarder kronor de två senaste åren och pressas av jättar som ICA och Willys, vilket NU.se skrivit om. Men Meta Persdotter, vd både för Föreningen Coop Östra och dess dotterbolag Coop Butiker & Stormarknader, lovar ändring. Från och med den 1 januari nästa år slås den största föreningen och dess butiksdrivande dotterbolag ihop och dagligvarujätten Coop Östra ser dagens ljus.
– Coop Östra ska vara Sveriges bästa matkedja år 2028. Målen är satta till 2028, men det kan gå fortare än så, säger hon i en intervju med Dagens Industri.

Och Persdotter är inte blyg när hon pratar om framtiden. Marknadsandelen ska öka från dagens 17 procent till 19, nöjd kund-indexet upp till 80 från 72 och butikerna ska börja gå med vinst. Dessutom hoppas kedjan att öka sin e-handel via nya, potentiella affärsområden. Med styrelsens välsignelse ska Meta Persdotter och Coop alltså försöka investera sig ur svackan. 
– Vi går inte ut med hur mycket pengar det handlar om, men vi investerar just nu i att lyfta lägstanivån i Stockholms innerstadsbutiker parallellt med att bygga volym och tillväxt med lönsamhet. 

Det nya Coop Östra omfattar 187 butiker och stormarknader, över 1,3 miljoner medlemmar, 5.300 anställda och en omsättning 2023 på cirka 14 miljarder kronor. Basen i den 125-åriga konsumentföreningens affärsidé är fortfarande bra mat i bra butiker till bra priser. Och kedjan ansvar som samhällsbyggare tar hon inte lätt på.
– Det som särskiljer oss från andra aktörer är att det är medlemmarna, våra kunder, som är med och äger oss.

LÄS MER: