Nästan var sjätte ICA-butik går med förlust. Värst är det för Ica Nära-butikerna. Nu tvingas de pressa priserna.
– Det är besvärligt för många av de minsta Ica-butikerna, säger Göran Blomberg, vd för ICA-handlarnas Förbund.
Ica har tagit marknadsandelar av konkurrenterna och nettoomsättningen har ökat med 8,2 procent senaste året. Men lönsamheten fortsätter sjunka och nästan var sjätte butik går med förlust. Det visar en stor genomgång som Dagligvarunytt gjort.
Kartläggningen har tittat på årsredovisningarna för de 1221 aktiebolag som driver 1230 butiker. Där blir det tydligt att det ekonomiska utfallet har försämrats senaste året. 176 av butiksbolagen, över 14 procent, visade negativa siffror på rörselseresultatsnivå.
– Kostnader av olika slag har ökat mycket. Butikerna har inte kunnat kompensera sig för det producenterna har tagit ut. Däremot ökar marginalerna för flera av de stora leverantörerna. Multinationella företag är väldigt starka. Deras höga marginaler är bekymret i branschen, säger Göran Blomberg till Dagligvarunytt.
Och värst går det för ICA Nära, där hela 8 av 10 butiker gör förlust.
– Ica Nära är överrepresenterade när det gäller negativa resultat. Det är besvärligt för många av de minsta Ica-butikerna, säger han.
Konkurrensen på matbutiksmarknanden har hårdnat, framför allt från snabbväxande lågprisaktörerna Willys och Lidl. Därför har ICA fortsatt att se till sina prislappar för att locka kunderna till sina butiker.
– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden. Därför kommer kunderna tillbaka till oss.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.