Tesla säger att bara tio procent av alla anställda strejkar. Samtidigt går IF Metall nu ut med att hälften av de som arbetar på verkstäderna anslutit sig till dem och strejkar.
– I sommar har fler och fler valt att strejka, säger Simon Petersson, avtalssekreterare på IF Metall till Carup.
Tesla och IF Metalls uppgifter om hur många som strejkar efter semestern går emot varandra, uppger Carup. Strejken har snart pågått i ett år och är på väg att bli den längsta i Sveriges historia. Ändå försöker Tesla verka oberörda.
– Mer än 90 procent av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, uppger Tesla.
På IF Metall skakar man på huvudet åt Teslas uttalande. De uppger nu att hälften är med i facket.
– Jag vet inte hur de räknar, men under sommaren har fler valt att ansluta sig till oss och vi är uppe i 50 procent strejkande av vår kvot, säger Simon Petersson som är ny avtalssekreterare sedan Veli-Pekka Säikkälä gått vidare till nytt toppjobb på LO, till Carup.
Simon Petersson förklarar att det inte är alla som arbetar på Tesla som omfattas.
– Vi är inte intresserade av cheferna, eller om en säljare är kvar är det inte konstigt, de är inte uttagna, det enda som vi intresserar oss för är de som kan omfattas av IF Metalls avtal, alltså sådana som arbetar i verkstäder och med metall, säger Simon Petersson.
Facket gör sitt bästa för att vrida åt tumskruvarna på Teslas verksamhet i Sverige.
– Vi har en rad konfliktåtgärder och sympatiåtgärder som avfallshantering, besiktning av liftar och blockad av hamnar. Vårt mål är att få till en lösning så fort som möjligt, säger Simon Petersson.
Medan Tesla i Sverige försöker spela oberörda av det som sker.
– Vi är djupt engagerade i att fortsätta att utveckla Tesla i Sverige med nya Center, fler provkörningsmöjligheter och bidra med fler Superchargers till det publika laddnätverket, säger Tesla i ett uttalande.
– Vi vill ha ett kollektivavtal för våra medlemmar som arbetar på Tesla och det är vårt mål med den här strejken, säger Simon Petersson.
Han förklarar IF Metalls syn på saken.
– I Sverige har vi inte en omfattande lagstiftning om arbetsrätt, utan det omfattas av kollektivavtal så vi slipper att blanda in politikerna, säger Simon Petersson.
Efter ett år verkar det som parterna står kvar i ett dödläge. Men facket har inte gett upp hoppet om en lösning.
– Vi är villiga att sätta oss ner och prata, vi har träffats och de vägrar inte att diskutera. Därför hoppas vi att det här ska vara slut så snart som möjligt, helst i dag, säger Simon Petersson.
IF Metall lägger över ansvaret på Tesla och tänker inte ge sig.
– Vi fortsätter med vår konflikt och bollen ligger hos Tesla, avslutar Simon Petersson.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se