Ikea i Finland valde att plocka bort information på svenska från sina varuhus. Efter kritik från kunderna gör de en helomvändning. Alla skyltar ska tillbaka. – Det var ett misstag, säger Timo Hulmi, vd för Ikea Finland.
I juli i år började Ikea i Finland plocka bort produkt- och prisinformationen på svenska i sina varuhus. Det var ett beslut som väckte stor kritik. Enligt Timo Hulmi, vd för Ikea Finland, var det kunderna och inte påverkan från den svenska sidan som nu får dem att backa.
–Det var kundresponsen som fick oss att ändra oss, säger Hulmi till DN.
Planen var att inte att ta bort all information på svenska, utan att göra skyltningen digital. Men alla lösningarna fanns ännu inte på plats. Utan svenska till hjälp blev det svårt för många kunder att förstå produktinformationen, vilket gjorde inköpen betydligt krångligare.
-Ikea misslyckades med att se helhetskonsekvenserna av beslutet. Vi har lämnat kunderna utan någon information på svenska, säger Hulmi. Nu börjar arbetet med att återinföra pris- och produktinformationen. Ett digert sådant, då det rör sig om väldigt många fysiska skyltar som ska sättas tillbaka.
–Jag vill betona att det finns tiotusentals prislappar i ett varuhus, så det kommer att ta tid, säger han.
I framtiden vill Ikea i Finland fortfarande se produktskyltningen på digitala skyltar. Hur de gör med språkaspekten är dock inte bestämt.
– Det kan hända att vi i framtiden har en liknande digital lösning för språkaspekten. Men digitaliseringen går väldigt snabbt framåt, så det är svårt att säga vilken lösning det blir.
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.