Ikea är starkt förankrad i den svenska identiteten, men med företagets ramverk i Nederländerna är den globala möbeljätten mer nederländsk än svensk. Älmhult beskrivs av Financial Times som företagets själsliga hem, medan de stora besluten fattas längre ned i Europa.
Ikea är i dag mer nederländskt än svenskt, skriver Financial Times. Runt om i världen marknadsförs möbeljätten där den svenska identiteten utgör en grundpelare i företagsbilden. Men så som Ikea är strukturerat i dag är det egentligen mer nederländskt än svenskt.
Företagets centrala funktioner och administration håller till i Nederländerna, det gäller både Inter Ikea och Inka group. Inter Ikea ansvarar för affärsstrategier och produktutveckling och har huvudkontor i staden Delft. Ingka Group, belägen i Leiden, är den största franchisetagaren i Ikea-systemet och driver majoriteten av varuhusen globalt.
Financial Times beskriver Älmhult som möbeljättens andliga hem, medan de två mest centrala delarna av företaget finns i Nederländerna. Under 80-talet flyttade delar av Ikea-koncernen till Nederländerna, vilket var grundaren Ingvar Kamprads sätt att undgå skattekostnader. Dessutom ville han förhindra ett eventuellt fientligt förvärv och målet med flytten var att göra företaget “odödligt”.
Inter Ikea har de senaste sju åren haft EU-kommissionens ögon på sig. De har granskat hur man hanterat beskattningen inom företaget, men den långa utredningen har ännu inte kommit fram till ett resultat.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.