Jaguar slår tillbaka: “Visat oförskräckt kreativitet”

Jaguar presenterade under måndagen sin nya elbil Type 00 under ett lanseringsevent i Miami. Där slog företaget tillbaka mot den kraftiga kritiken som riktats mot nysatsningen.
– Det här är vad oförskräckt kreativitet gör, säger Gerry McGovern, designchef för koncernen. 

Med konceptbilen Type 00, som ska uttalas “zero zero”, sparkar Jaguar igång sin nya strategi. Sportbilen, som tidigare kanske var mest känd i sin “racinggröna”-färg presenterades nu i två nya: Miami Pink och London Blue, skriver The Guardian.
– Vissa kanske redan älskar den, andra kanske kommer älska den senare, och vissa kommer aldrig älska den. Det är vad oförskräckt kreativitet gör, säger Gerry McGovern, till tidningen.

Jaguar meddelade nyligen att de från och med 2025 enbart ska erbjuda modeller med eldrift, vilket NU.se skrivit om. Det följdes av en kort trailer för nysatsningen, som möttes av hård kritik från flera håll och bland annat beskrevs som “vansinnig”.

I och med att lanseringseventet tog plats i Miami, under stadens konstvecka, blev det tydligt att Jaguar nu riktar in sig mot en mer internationell och rik publik. Bland annat DJ:ade den brittiska grimeartisten Skepta. Type 00 Förväntas kosta 100 000 pund, nästan  1 300 000 svenska kronor.

Timmarna innan lanseringseventet läckte bilder på Type 00 på nätet. De visar bland annat en framruta som omsluter bilens båda sidor, en lång framhuv och en videoskärm istället för bakruta.

Vid tillkännagivandet nämnde Gerry McGovern artisten David Bowie, modedesignern Vivienne Westwood och arkitekten Richard Rogers som några av de “kreativa hjältar” som inspirerat honom.
– De var brittiska banbrytare som utmanande de vanliga konventionerna och inte hade någon önskan att kopiera normen.

Reaktionerna från nyhetspressen var blandade. Paul Barker, redaktör för bilmagasinet Auto Express, hyllade Type 00:s “slående design som motiverar Jaguars övergång till en helelektrisk framtid”.

En kolumnist för Daily Telegraph, vars läsare inkluderar många av de män över 55 som var företagets tidigare målmarknad, tycker däremot den nya modellen är en skandal: “Jag längtade efter det djupa blåa, eller allvarliga svarta, tillsammans med massor av valnöt och garvat läder. Istället blev det en ‘Barbie-mobil'”.
LÄS MER: