Jumbo Stay på Arlanda går i graven. Boeing 747-planet som blev ett vandrarhem kan komma att slaktas och säljas i delar.
– Då planet är av aluminium kommer vi att utgå från kilopriset för aluminium om vi säljer det i delar, säger konkursförvaltaren Daniel Svensson till UNT.
Historien började med en Boeing 747 som togs i tjänst av Singapore Airlines 1976. Sedan flög den vidare för Pan fram till 1991. Sedan flög den för Cathay Pacific Airway. År 2001 köptes den av svenska charterbolaget Transjet. När Transjet gick i konkurs 2002 blev planet strandsatt på Arlanda under lång tid.
Det såldes till en entreprenör som startade vandrarhem vid infarten till Arlanda 2008. Planet var helt förändrat, alla 450 stolar togs bort och en stor del av planet gjordes om till vandrarhem. Det gick till och med att sova över i motorerna. De senaste åren har färgen flagnat av och jumbon har inte varit någon prydnad för Arlanda.
I januari gick företaget som drev vandrarhemmet i konkurs. I fredags övernattade de sista åtta gästerna i vandrarhemmet, uppger UNT. Konkurrensen från alla nya hotell runt om Arlanda blev för mycket. Konkursförvaltaren har försökt hitta en köpare till vandrarhemmet, men nu vill inte Swedavia längre arrendera ut marken och planet måste bort.
En Boeing 747 utan motorer som dessutom måste flyttas är inte helt lättsåld. Vissa intressenter finns dock enligt konkursförvaltaren. Men om ingen köper planet och flyttar det kommer det att slaktas.
– Det känns lite ledsamt att ett så här unikt hotell som fått mycket uppmärksamhet runt om i hela världen nu går i graven, säger konkursförvaltaren Daniel Svensson till UNT.
Foto: Wikipedia / Behnfrend
LÄS MER:

Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]