Mindre förpackningar i matbutikerna men fortfarande samma pris för kunden. Detta är ett problem som den franska matjätten nu synliggör för sina kunder. Genom att sätta upp särskilda klistermärken på de produkter som berörs, gör de även sina kunder medvetna om den så kallade “krympflationen”.
I Frankrike har nu matbutikskedjan Carrefour börjat uppmärksamma sina kunder på krympta förpackningar, rapporterar CNN Business. Detta då det råder en så kallad ”krympflation”, alltså att tillverkarna medvetet krymper sina förpackningar, utan att förändra priset för kunden. I butikerna på Carrefour sätter de därför nu upp klistermärken på de produkter som berörs.
– Målet är att stigmatisera dessa produkter, och få producenter att tänka över sin prissättning, säger Carrefours kundkommunikatör Stefen Bompais till CNN.
Exempel på två av de produkter som märks upp med klistermärken är bland annat Lindt choklad och Lipton Ice Tea.
Detta system finns i nuläget inte i någon av de svenska butikerna. Men Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, ser positivt på den franska matjättens insats. Hon menar även att detta inte är ett system för att svartmåla vissa tillverkare, utan bör istället ses som en slags lockelse till att göra rätt för sig som producent.
– Vi får ofta klagomål från konsumenter som säger att produktmängden på varor har minskat trots att förpackningsstorleken och priset är densamma. Så det är fortfarande ett problem, säger Maria Wiezell till Dagens Nyheter.
Enligt statistik från SCB har den så kallade krympflationen minskat i omfattning under det senaste året. Detta är dock något som kunderna alltså inte är helt eniga med.
Maria Wiezell berättar även för Dagens Nyheter att detta kan hjälpa kunderna att bli mer medvetna om krympflationen, samtidigt som man belyser problemet.