Koenigsegg ska slå rekord: ”Över 500 km/h”

Jesko Absoluts första tillverkade Koenigseggs har nu leverats till en köpare. Långt över 500 km/h är hyperbilen byggd att gå över, vilket gör den snabbast i världen. 
– Vi laddar för rekordförsök, säger Christian von Koenigsegg till Carup.
 

Efter att Koenigsegg invigt sin nya fabrik Gripen Atelier i Ängelholm har produktionen av nya hyperbilen Koenigsegg Jesko kommit igång med besked. Flera otroliga exemplar av banversionen Jesko Attack har redan levererats. I veckan visades den allra första kundbilen av toppfartsversionen Jesko Absolut upp. Ett veritabelt fartmonster med hajfenor i exponerad kolfiber och spöket  ‘Spirit of Performance’ exponerad över taket. Carup träffade Christian von Koenigsegg i Stockholm och han berättar mer om vad som med all sannolikhet är världens snabbaste bil. 

– Vi har precis levererat den första kundbilen av toppfartsversionen Jesko Absolut. Den kommer att gå till en kund i Schweiz. Vi bygger en Jesko per vecka, hittills har vi byggt några bilar av Absolut-versionen. Hur många som blir Attack eller Absolut av de 125 Jesko-bilarna vet vi inte ännu, det avgörs av hur kunderna specar sina bilar, säger Christian von Koenigsegg. 

Koenigsegg Jesko Absolut har samma otroliga drivlina som Jesko Attack. En femliters V8-motor med dubbelturbo som ger 1625 hästkrafter när den körs på E85. Effekten går ner i marken via Koenigseggs patenterade Light Speed Transmission (LST). 

– Drivlinan är densamma. Vår niostegs blixtsnabba LST-låda har samma utväxling oavsett om det är en Jesko Attack eller Absolut. Däremot är det stora aerodynamiska skillnader på karosserna. Attack är byggd för bankörning medan Absolut är byggd för minsta möjliga dragkoefficient. Fjädringen är också något mer komfortabel och det finns mer plats för bagage i bilen, säger Christian von Koenigsegg. 

Än så länge är det inte helt utforskat exakt hur snabb bilen är. Dragkoffecienten är endast 0,278 och med den minimala frontarean, bilens utväxling och kraftkurva visar simuleringar på en möjlig toppfart långt norr om 500 km/h.
– Det vi har sagt är att våra teoretiska modeller visar att bilen ska klara över 500 km/h, nu vill vi visa vad bilen går för i verkligheten, säger Koenigsegg.

Vem som egentligen har hastighetsrekordet för produktionsbilar är en knivig fråga, eller egentligen inte. SSC Tuatara har kört 455 km/h och Bugatti Chiron har kört 490 km/h, men det går att invända mot båda rekordnoteringarna. Så rent tekniskt har Koenigsegg Agera RS fortfarande världsrekordet med 447 km/h. 
– Bugatti har bara kört i en riktning och med en bil i en specifikation som kunderna inte kan köpa. Även SSC:s rekord är satt med en bil som inte är homologiserad för vägbruk. Vårt rekord med Koenigsegg Agera sattes med en produktionsbil, och även det nya rekordförsöket kommer att göras med en serietillverkad Jesko helt godkänd för gatubruk, säger Christian von Koenigsegg.

Nu är planen att alla tvivel ska utredas och att Koenigsegg ska köra fortare än någon annan har gjort med en väggående bil, godkänt rekord eller icke. Och det ska göras  i två riktningar och med en bil som är i samma specifikation som den kunderna köper.
– Vi laddar för rekordförsök. Förhoppningsvis kan vi gå för rekordet redan i år. Vi letar just nu efter en raksträcka som är tillräckligt lång och där trafiken kan stängas av, det är inte helt lätt. Troligen blir det inte i Sverige, utan utomlands, säger Christian von Koenigsegg.