Lidl-appen är nu nästan lika framgångsrik som Amazons app i Tyskland. Trots kritiken mot appen har konsumenternas intresse för rabatter gjort appen allt mer lönsam.
–Lidl-appen är en tydlig krigsförklaring mot konkurrenterna, säger Tobias Maria Günter till Manager Magazin.
Under våren fick Lidl Plus-appen kritik efter att kunder rasat över appens utformning. Kunderna menade att appen gjorde det krångligt att ta del av de bonusar och rabatter som medlemmarna får varje vecka. I Lidls kommentarsfält på Facebook var det även en kritiker som kallade appen ”diskriminerade” mot folk som inte använder smartphones. Trots kritiken så finns nu Lidl-appen i nästan lika många tyska mobiler som Amazon.
Utav 1002 representativt utvalda tyskar visade sig Amazones app vara störst, där 65 procent av de utvalda använde appen regelbundet. Tätt efter hamnade Lidl där 62 procent använde appen, det visar en ny studie genomförd av managementkonsultföretaget Simon-Kucher. Lidl-appens erbjudanden och rabatter har genererat fler kunder och mer försäljning för Lidl som nu drar in miljarder.
–Lidl-appen är en tydlig krigsförklaring mot konkurrenterna…Discountern är en absolut pionjär när det kommer till appstrategi, säger Tobias Maria Günter, partner och chef för detaljhandeln på Simon-Kucher, till Manager Magazin.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se