Kundernas dom: Kedjan som utklassar de andra

När kunderna har sagt sitt är en sak tydlig: Willys spöar konkurrenterna Lidl och Ica Maxi. Willys rankar över snittet i 27 av 29 klasser.
– Svenska folket vill ha mer av Willys, säger vd:n Nicholas Pettersson till Dagligvarunytt.

En delårsrapport och kunddata från Yougov talar sitt tydliga språk: Willys, som fått flest nya kunder i dagligvaruhandeln sedan 2018, har fått 160 000 nya bara i år. Det är drygt tio procentenheter fler än Lidl och Ica Supermarket och Ica Maxi. I år vann man dessutom Swedish Grocery Retailer Award för andra gången på fyra år.

– Väldigt kul och hedersamt förstås. Vi hade ett starkt 2023 så att vi fortsätter att utvecklas och växa även i år är ett kvitto på att Willys fortsätter att vara relevanta och attrahera väldigt många kunder, säger Nicholas Pettersson till Dagligvarunytt.

Willys vd Nicholas Pettersson.

Efter en lång tid av inflation och stigande matpriser har kunderna blivit mer noggranna med vad och var de handlar, och prisnivån är fortsatt främsta förklaringen till att fler väljer Willys. Men mätningarna visar att kedjan tagit steg framåt även på andra håll. I de 29 kriterierna över hur dagligvaruhandelns 13 största butiksvarumärken presterar ligger Willys över snittet i 27. Kvaliteten på frukt och grönt och tydlighet i prissättningen är några av de saker kunderna lyft fram. 

Nu hoppas kedjan fortsätta växa med fler butiker på både nya och befintliga orter. Om de kan göra något åt de två kriterierna där de låg under snittet, återstår att se. 
– Kunderna är inte lika imponerade när det gäller priserna på ekologiska varor och de tycker att Willys underpresterar på exklusiva specialvaror, säger Fredrik Bendz på Yougov.
LÄS MER: