En hyresgäst använde för lite varmvatten – nu kan hon vräkas.
– Min framtid står på spel, säger den drabbade hyresgästen till Hem&hyra.
En kvinna i 60-årsåldern ringde tidigare in till MKBs kundtjänst från ett utlandsregistrerat telefonnummer för att fråga om sin hyreshöjning. Kundtjänsten blev då misstänksam, vilket ledde till en utredning som nu har resulterat i att de vill avsluta hennes hyreskontrakt permanent. En lägenhet där hon bott sedan år 1989. Anledningen enligt MKB är att hon inte har behov av sin lägenhet, på grund av att hon endast använt varmvatten en dag under 2024.
MKB har tidigare använt vattenförbrukning som bevis för att säga upp hyresgäster som de anser inte använder sin bostad enligt rapporter från Hem & Hyra. Hyresvärden har därför sagt upp hyresavtalet, något som kvinnan motsätter:
– Var står i svensk lag hur många dagar man måste bo i lägenhet för att behålla den och inte få hyresavtalet uppsagt? Jag är en ärlig samvetsgrann hyresgäst som följer hyrningsreglerna, skriver hon i ett mejl till MKB.
Den drabbade kvinnan påpekar också att under sina 34 år i lägenheten, så har hon aldrig missat att betala hyran, och menar att uppsägningen kom som en “total chock” utan förvarning. MKB hävdar dock att de har giltiga skäl att säga upp kvinnan, och eftersom att det råder bostadsbrist i Malmö vill de nu hyra ut lägenheten till någon med större behov.
– Nej, det är klart att man får resa, även under längre perioder. Det är inget vi agerar på. Däremot, om det handlar om en längre tid och vi ser att man inte använder lägenheten alls, då ska den gå till någon som har behov av den, säger MKB’s chef Eva Rosengren till Hem & Hyra.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.