Mäklarbranschen riktar nu skarp kritik mot Hemnet efter höjda priser för annonser. Bolagets affärsmodell menar de även tvingar mäklare att köpa dyra annonspaket för att kunna gå med vinst.
– Någonstans går väl en gräns för vad en säljare är beredd att betala, säger Fredrik Kjell vd på mäklarbolaget Husman Hagberg.
Hemnet tjänar i snitt 4 991 krononor om året per publicerat objekt. Det är en ökning med 32,5 procent jämfört med förra året. Det beror på att allt fler mäklare känner sig tvingade att köpa Hemnets premiumpaket, det rapporterar nu DI. Premiumpaketet innefattar bland annat att fastigheten hamnar tre till fem dagar på Hemnets Raketen och att annonsen hamnar högst upp i resultatlistan för sökningar som matchar annonsen.
Hemnets vd menar att det finns en hög efterfrågan på tilläggstjänster. Men mäklarbranchen ger i stället kritik mot Hemnets affärsmodell och menar att det snarare handlar om prishöjningar.
–Det känns som att man ligger på smärtgränsen i dag. Jag tror väl att Hemnet lite börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden, säger en anonym mäklare i Stockholmsområdet till DI.
Den anonyma Stockholmsmäklaren får medhåll från flera andra mäklare.
– Det kan ju kosta uppemot 20.000 kronor att köpa en annons med en viss paketering. Och någonstans går väl en gräns för vad en säljare är beredd att betala, säger Fredrik Kjell vd på mäklarbolaget Husman Hagberg till DI.
Mäklare får ersättning från Hemnet när de hjälper bolaget att sälja en bostadsannons. Men Hemnets ersättningssystem har nyligen förändrats och Fredrik Kullman, vd på Bjurfors, menar att det inte är till det bättre.
– Hemnet har sänkt ersättningarna på de billiga paketen och höjt på de dyra. Då tvingas mäklare sälja de dyrare paketen till kunderna, inte för att det är bäst för kunden kanske utan för att mäklarföretaget ska fortsätta göra vinst, säger Kullman.
George Attling är analytiker på Paretos och följer Hemnet nära. Han tvivlar på att Hemnets priser närmar sig någon slags smärtgräns. Han menar att bolaget kommer kunna höja priserna, både genom höjda annonspriser och genom att få fler att köpa dyra annonspaket, i många år framöver. Han tror snarare att mäklarnas missnöje bottnar sig i att de får mindre andel av Hemnets intäkter, men tycker inte att kritiken är befogad:
–Jag tycker det är ganska rimligt att mäklarna inte får full utväxling på Hemnets prisökningar. Även om de kan vara kritiska till att provisionen har gått ner i procent så får man komma ihåg att den har mer än dubblats i absoluta tal senaste fem åren, säger Attling till DI.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se