Axfoods köp av konkurrenten City Gross för 2 miljarder kronor gav en omedelbar positiv effekt på bolagets aktie. Men vilken effekt kan det ge för konsumenterna?
– Ju färre alternativ det finns, desto lägre blir konkurrensen. Och konkurrens brukar ju vara bra för låga priser, säger matprisgurun Ulf Mazur, grundare av den oberoende tjänsten Matpriskollen.
City Gross öppnade sin första butik i skånska Hyllinge 1993 och har sedan dess växt till 42 butiker med 2800 anställda. Omsättningen för de senaste 12 månaderna – till och med april 2024 – landade på 9,1 miljarder kronor, men med en rörelseförlust om 132 miljoner kronor.
Det är denna kedja som nu alltså köps upp av giganten Axfood, som sedan tidigare äger bland andra Willys och Hemköp. City Gross som butikskedja kommer alltjämt finnas kvar, men ägandet kring matvaruhusen blir onekligen allt mer koncentrerat till några få.
– Det är den sista större oberoende aktören som nu försvinner, säger Ulf Mazur till NU.se.
Skulle det behövas fler aktörer på marknaden?
– Ja, fler aktörer gör ju att det blir ökad konkurrens. Samtidigt är det en dyr bransch att vara högeffektiv i, men det skulle behövas fler aktörer, det kan jag tycka. Men det är inte det lättaste att skaka fram.
Att Axfoods köp av City Gross skulle ha en direkt påverkan på priserna är inget Ulf ser framför sig.
– City Gross har ju framförallt varit väldigt duktiga på färskvaror och legat okej i pris, men egentligen inte varit en lågprisaktör eller prispressare på det sättet.
Det innebär dock inte att konsumenten kan slå sig till ro – framför allt inte med de senaste årens enorma prisökningar i färskt minne.
– Vi måste visa att vi är villiga att köpa samma varor, men vi är inte villiga att betala för mycket för dem. Alltså går vi ifrån butiker som tar för mycket för samma vara. Vi måste visa att vad gäller priset så är vi rörliga och då måste ju ändå respektive kedja försöka få in dig varje vecka. Då gäller det att vi är multilojala, som jag brukar kalla det. Gå till den som har bäst erbjudande.
Ulf Mazur uppmanar alla konsumenter att vara aktiva – och rösta med plånboken.
– Man måste förstå att man har makt som konsument. Och ju fler som markerar desto mer kommer de att ändra sig.
LÄS MER: