Fler restauranger drabbas av burgardöden, medan snabbmatsjätten Max går som smort. Enligt kedjans vd är det inte många av konkurrenterna som kommer överleva.
– Det är kraftigt överetablerat i det segmentet. Marknaden finns helt enkelt inte för den typen av burgare, säger Richard Bergfors.
De senaste tio åren har hamburgerrestaurangerna expanderat i rekordfart. Men sedan pandemin slog till har det varit några tuffa år för branschen och många av de lyxigare hamburgerställena har fått stänga igen. På bara några år har det vuxit fram mellan 500 till 600 sådana restauranger i Sverige.
Enligt Max vd är det bara början på den så kallade ”burgardöden”.
– Det är kraftigt överetablerat i det segmentet. Marknaden finns helt enkelt inte för den typen av burgare, och många har nog underskattat komplexiteten i att driva en kedja med system för utbildning och uppföljning, samtidigt som man ska upprätthålla kvalitet. Dessutom har det varit fyra pissiga år för branschen, först med pandemi och sedan med inflationschock som pressat marginalerna, säger Richard Bergfors till Tidningen Näringslivet.
Någon burgardöd verkar inte drabba Max. Tvärtom, förra året slog snabbmatsjätten rekord med en omsättning på 5,4 miljarder kronor. Nu planerar de för expansion utomlands, bland annat i Norge, Danmark och Polen.
Frågar man Richard Bergfors är det inte många av lyxburgarkoncepten som kommer klara sig i längden.
– Min gissning är att hälften eller kanske bara en tredjedel av alla ställen i det segmentet kommer att överleva på sikt. De som är uthålliga och kan leverera bra burgare till ett vettigt pris kommer att klara sig, resten kommer att försvinna, säger han.
För Richard Bergfors är dessa restauranger inga konkurrenter, snarare tvärtom.
– Vi märker inte av konkurrensen från de här ställena. Snarare har de ökat intresset för hamburgare, vilket hjälpt oss, säger vd:n.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.