Trots det brustna samarbetet med Northvolt bygger Volvo Cars klart den enorma batterifabriken i Göteborg. Novo Energy har siktet inställt på batteriproduktion, men framtiden är oviss. Många miljarder fattas.
– Byggnaden skulle kunna vara multifunktionell, det vill säga kunna användas för flera olika verksamheter, uppger Volvo Cars.
Höstsolen lyser över byggplatsen mitt i Volvo Cars fabrikslandskap i Göteborg. Nu.se besöker platsen där en jättelik batterifabrik växer fram. Volvo Cars och Northvolt gjorde en gemensam storsatsning på den gemensamma batterifabriken Novo Energy. Men Northvolts eskalerande kris fick Volvo att inte längre vilja behålla batterijätten som partner.
Plötsligt var framtiden för den enorma satsningen för 30 miljarder kronor osäker. I ett pressmeddelande berättade Volvo Cars att samarbetet med Northvolt avslutats, eftersom Northvolt inte skött sina betalningsåtaganden. Samtidigt meddelade Volvo att de nu köper tillbaka Northvolts aktier i bolaget.
I samband med nyheten gick Novo Energy ut med att de inte visste hur beslutet skulle påverka dem.Någon kris märks inte vid bygget. Här rullar arbetet på som vanligt, med eller utan Northvolt.
– Bygget fortgår enligt planerna, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy.
Fabriken byggs på en 55 hektar stor tomt precis i anslutning till Volvo Cars. Fabriken är flera våningar hög, 450 meter lång och 190 meter bred. Snart är själva fabrikshuset klart, men vad den ska fyllas med är inte skrivet i sten. Frågar man Novo Energy är svaret att det ska bli en batterifabrik.
– Planen är att bygga en batterifabrik. I nuläget finns inga andra planer, säger Christian Jebsen till Nu.
Vänder man sig till Volvo Cars får man inte lika tydliga besked.
“Volvo Cars undersöker just nu olika möjliga framtida scenarier för projektet. Byggnaden skulle kunna vara multifunktionell, d.v.s kunna användas för flera olika verksamheter och olika alternativ övervägs nu under förutsättning att Volvo Cars når full äganderätt,” skriver Volvo Cars pressavdelning i ett mejl till Nu.
“Känner ingen oro”
Volvo vill ta över hundra procent av ägandet. Men för att få snurr på någon batteriproduktion behövs en ny partner. Bara den första fasen i Novo Energy-projektet är beräknad att kosta drygt 20 miljarder kronor.
“Eventuell batteriproduktion vid Novo är dock beroende av tredje parts eller annan parts medverkan. I dagsläget är det för tidigt att dela några mer konkreta detaljer om framtida planer”, skriver Volvo Cars pressavdelning.
Batteriproduktionen var planerad att starta redan 2026 och skulle förse en halv miljon elbilar per år med batterier, samtidigt som fabriken skulle skapa 3 000 nya jobb. Med sina nuvarande 400 anställda håller Novo Energy andan uppe i väntan på nästa steg.
– Vi känner ingen oro. Vi har en himla bra affärsidé som vi känner oss trygga med, säger Christian Jebsen.
Hur finansieringen ska gå till och Volvos eventuella planer på en multifunktionell verksamhet vill Novo Energy inte kommentera.
– Vi fokuserar på våra planer. Arbetet måste fortgå, säger Christian Jebsen.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.