Vintern är på intåg och det börjar bli dags att byta till vinterdäck. Men det är inte alltid helt lätt att veta när man bör byta däcken och när de enligt lag måste bytas. Vi reder ut allt du behöver veta inför vintern.
Då ska vinterdäcken på
Senast den 1 december måste du ha vinterdäck på bilen om vinterväglag råder. Men du får byta däcken tidigare än så, redan från den 1 oktober fram till 15 april får vinterdäcken vara på. Kraven gäller däremot från den 1 december fram till 31 mars, men vill man byta nu i oktober är det tillåtet.
En tumregel för när det är dags att byta däck är om temperaturen är under fem grader. Vinterdäck utan dubb, så kallade friktionsdäck, kan användas året runt men rekommenderas främst under vintern. Om det råder vinterväglag, alltså om det finns snö, is, frost eller snömodd på vägarna, måste man ha vinterdäck. Det räcker med att det är snö på en del av vägen för att det ska klassas som vinterväglag.
Då får du böter
Den som kör med fel däck mellan 1 december 2024 och 31 mars 2025 riskerar böter upp till 1 200 kronor. Det är polisen som avgör vilket väglag som råder vid platsen man befinner sig. För att undvika både böter och eventuellt farliga situationer bör man byta till rätt däck i tid.
Så vet du om däcken håller
Mönsterdjupet är den viktigaste indikatorn på däckets skick. Enligt lag måste vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Men för säkerhetens skull rekommenderas att byta ut vinterdäck när mönsterdjupet når fyra millimeter. Många däck har inbyggda slitagevarnare i mönstret och när däckmönstret har slitits ner till denna nivå är det dags att byta dem.
Även om däcken inte är slitna kan de bli för gamla. Gummit i däck hårdnar och försämras med tiden, vilket påverkar väggreppet. Ett däck bör normalt bytas efter sex till tio år, beroende på tillverkarnas rekommendationer. Du kan kontrollera tillverkningsdatumet på däckets sida, där en fyrsiffrig kod visar veckan och året då däcket tillverkades.
Skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck
Dubbdäck har metallspikar (dubbar) som ger extra grepp på isiga och snöiga vägar. De är särskilt effektiva på isunderlag, men sliter mer på vägarna och orsakar damm som försämrar luftkvaliteten. Under perioden 16 april och 30 september är det förbjudet att köra med dubbdäck. I vissa delar av storstäder är det förbjudet att köra med dubbdäck.
Friktionsdäck är också avsedda för vinterväglag, men har inga dubbar. De fungerar bra på både snö och asfalt och ger bra grepp i kalla temperaturer, men kan vara något sämre än dubbdäck på ren is. Båda typerna klassas som vinterdäck och uppfyller lagkraven för körning under vinterväglag i Sverige.
Året runt-däck är en slags blandning mellan sommar- och vinterdäck och kan användas året runt. Däcken fungerar i både milda vinterförhållanden och under varmare månader, men under kalla och isiga förhållanden är de inte lika effektiva som vinterdäcken.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.