Norges nya supertåg ska klara kylan

Norrmännen har köpt nya tåg som ska gå upp mot 200 km/h och ha en total kapacitet på 542 passagerare. De måste uppfylla stränga tekniska krav för att klara Norges kalla vintrar.
– I Norge har vi några av världens mest spektakulära tågresor, säger Øystein Risan, vd för Norske tog AS, till NRK.

Norge har under närmare 40 år använt sig av Nordic Express-tåg genom landets viktigaste och längsta järnvägslinjer – Dovre, Bergen, Sorland och Nordlandsbanan. De börjar nu dock närma sig den tillåtna gränsen för drift och därför har Norge köpt 17 fjärrtåg för 8 miljarder NOK från det schweiziska bolaget Stadler enligt NRK.

Deras mål är att köpa över 250 nya tåg, för mellan 30-50 miljarder NOK, fram till 2033. Med de nya tågen som ska köra i landet under kommande 40 år så har särskilt krävande tekniska standarder införts.
– Med nya fjärrtåg från 2027 är allt på plats för att ta upplevelsen, komforten och kvaliteten för resenärerna till en helt ny nivå, säger Øystein Risan, vd för Norske tog AS, till NRK.

Bild: Norske tog
Bild: Norske tog

Øystein Risan menar att de nya tågen kommer att bli mer flexibla vad gäller utrymme, komfort och användbarhet. Ett annat krav var att framdrivningen skulle vara elektriskt, och för att kunna köra på icke-elektrifierade järnvägssträckor behöver tågen ha batterier. Men när Norge nu har temperaturer ner mot -40 grader celsius under vintrarna, så ställde de ett krav om att de batteridrivna tågen skulle fungera trots kylan.

Tågen kommer därför att utrustas med ett avancerat värmehanteringssystem för batterierna, och även inuti kabinerna.
– Tåget ska inte bara vara en transportetapp, utan också en upplevelse och en plats där man gillar att vara, säger projektledare för Norske tog, Sille Svenkerud Førner till Norske tog.

Bild: Norske tog

Eftersom att Norge dessutom följde ett avtal om att begränsa användningen av giftiga köldmedier i luftkonditioneringssystem, behöver de nya tågen vara utrustade med anting CO2 eller propansystem, vars utsläpp i luften inte skulle ha skadliga effekter.

De schweiziska ingenjörerna vände sig därmed till det tyska kranföretaget Liebherr, som kommer att tillverka alla luftkonditioneringssystem för de nya tågen. På vintern kommer de därför att fungera som värmepumpar och kunna garantera en behaglig inomhustemperatur även när det är -40 grader utomhus.
LÄS MER: