Krisande Northvolt är enligt uppgifter i samtal med kinesisk batterijätte. Samtidigt är det klart att företaget gör sig av med återvinningsanläggningen Revolt – som skulle bli Sveriges största.
Den ursprungliga visionen var ett Europa som inte var beroende av Kina när det kommer till batteritillverkning. Men Northvolt är i desperat behov av kapital och kan behöva vända sig till nya ägare. Världens idag största batteritillverkare, kinesiska Catl, kan vara en sådan, skriver DN.
– Nu finns det en öppenhet för att söka kinesiskt ägande i batteriproduktion i Europa, säger Fredrik Erixon, vd för tankesmedjan Ecipe i Bryssel, till tidningen.
Enligt uppgifter ska diskussioner mellan företrädare för de två bolagen ha pågått sedan i somras. Företagsledare och makthavare inom EU har samtidigt blivit mer positiva till företaget.
– Den aktuella frågan är: kan de stora europeiska producenterna sälja bilar framöver? Ju mer akut det perspektivet blir, desto mindre viktig blir frågan om ägandet inom batteriproduktionen, säger Erixon.
Något som skulle kunna öppna för ett partnerskap är att EU-kommissionen planerar att införa nya krav på teknologiöverföring som ska gälla kinesiska batteriföretag i Europa, enligt Financial Times. Å andra sidan skulle Inspektionen för strategiska produkter, ISP, kunna stoppa densamma. ISP har sedan 2023 i uppdrag att granska utländska direktinvesteringar i skyddsvärd eller strategisk verksamhet.
På hemmaplan är det klart att Northvolt gör sig av med återvinningsanläggningen Revolt. Återvinningsanläggningen med 300 anställda var tänkt att bli Sveriges största och en viktig del av Northvolts gröna strategi. Nu säljs den istället, vilket framgår av dokument som lämnats in till den domstol i Texas som hanterar Northvolts ansökan om konkursskydd enligt Chapter 11, skriver Norran.
– Även om vi i framtiden inte har en fullt egenägd återvinningsproduktion kan vi ändå använda återvunnet material i våra celler, skriver företaget i en kommentar tidningen.
Revolt startade i slutet av 2019 med syftet att återvinna råvaror ur uttjänta bilbatterier. Och Northvolt hade stora planer: 500 miljoner kronor skulle investeras och 25 000 ton gamla bilbatterier per år återvinnas. Men projektet hann knappt starta innan företaget skruvade upp volymen än mer och meddelade att återvinningsanläggningen skulle bli fem gånger större än de först tänkt.
Men precis som med batterifabriken så drogs projektet med förseningar. Först i slutet av förra året stod byggnaden klar och i somras började testkörningarna. Kostnaderna hade då dubblats till en miljard kronor.
Överlever företaget är tanken fortsatt att jobba efter “grön strategi”.
– Den cirkulära tanken och ambitionen finns fortfarande kvar inom Northvolt. Att tillverka battericeller med 100 procent fossilfri energi är ett centralt mål även framöver. Då en stor del av en battericells koldioxidavtryck ligger i värdekedjan, är vi fast beslutna att behålla kontrollen över vår värdekedja.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.