Trots en blandad kvartalsrapport fortsätter Rusta att sikta högt. Inom tre år hoppas de öppna upp mot 80 nya varuhus.
– Varuhusöppningarna ingår i en historiskt stor expansionssatsning för Rusta, skriver företagets vd Göran Westerberg i rapporten.
Det var både svart och rött när Rusta på tisdagen släppte sin rapport för årets andra kvartal. Detaljhandelsföretagets ökade under perioden omsättningen med 3,7 procent jämfört med motsvarande period ifjol. Däremot minskade lönsamheten något, med 11 miljoner mindre i resultat än förra året.
Enligt rapporten har kunderna valt att hålla lite mer i plånboken än tidigare och allt fler har sökt sig till kampanjvaror. Företaget såg en “ökad trafik med fler kvitton men till ett något lägre snittvärde”. Detta till trots väljer Rusta att satsa rejält på expansion framöver.
– Vi ser tecken på att vi förmodligen är väldigt nära eller kanske till och med passerat botten, säger Göran Westerberg till Affärsvärlden.
Under kvartalet öppnade Rusta fem nya varuhus, och tidigare var planen att öppna mellan 40-60 nya de kommande tre åren. Den satsningen har ökat till mellan 50 och 80 varuhus nu.
– Den uppreviderade prognosen möjliggörs bland annat av förbättrad lönsamhetspotential på fler orter i Norden, tack vare en ökad penetration på marknaden och den ur vår synvinkel förbättrade hyresmarknaden.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.