Ny elmotor testkörs – helt utan magneter

En ny typ av elmotor kommer att testas i slutet av året. Bilföretagen Mahle och Valeo har tillsammans arbetat för en magnetfri elmotor, och fördelarna är många.
– Koldioxidavtrycket förväntas minska med mer än 40% och dessutom eliminerar denna lösning även slitage, skriver Mahle i ett pressmeddelande.

Mahle, ett tyskt företag, har arbetat i flera år med att ersätta traditionella magneter i elmotorer med spolar som magnetiseras genom induktiv elektricitet. Samtidigt har franska Valeo fokuserat på att utveckla magnetfria statorer för elmotorer och styrsystem.

Nu har dessa två förenat sin expertis inom elmotorer för att utveckla ett borstlöst elektriskt exciteringssystem – en elmotor som, trots att den inte använder magneter, fortfarande är mycket kraftfull.
– Detta partnerskap är nyckeln till att stödja utvecklingen av fordonsindustrin mot mer innovativa hållbara lösningar, säger Xavier Dupont, vd för Valeo Power Division till Mahle.

Genom att introducera iBEE-systemet (Internal Brushless Electrical Excitation) strävar denna banbrytande teknologi efter att revolutionera prestanda och effektivitet i magnetfria elmotorer, framför allt för fordon i det övre segmentet. Tillsammans arbetar de på ett innovativt kylsystem för att uppnå ett exceptionellt förhållande mellan kontinuerlig och toppeffekt från 220 kW till 350 kW. Denna lösning eliminerar dessutom slitage, särskilt eftersom borstar som används med magneter normalt behöver regelbunden kontroll.

Enligt Mahle kan motorerna också göras mindre, då färre komponenter krävs.
– Tillsammans kommer vi att sätta ett nytt riktmärke i förpackning och effektivitet för EESM-baserade (magnetfri elmotorteknologi) e-axlar och ta nästa steg för våra kunder mot framtida mobilitet, säger Martin Wellhoeffer som är medlem i Mahle Group Management Board i Mahles pressmeddelande.
LÄS MER: