Ny studie om elbilsbatterier skakar forskarvärlden

Hur påverkas egentligen elbilsbatterier när förarna gasar till max? En ny studie avslöjar något som går helt emot alla tidigare teorier.
– Vi har inte testat elbilsbatterier på rätt sätt, säger Simona Onori, huvudförfattare för studien.

Alla som har en äldre mobiltelefon har förmodligen märkt att batteriet inte längre är vad det en gång var. Det samma gäller elbilar. Batteriförsämring är ett allvarligt problem som kan minska räckvidden för äldre elbilar avsevärt, uppger Carup. Ibland kan elbilsägare tvingas göra dyra batteribyten. Men enligt en ny studie från SLAC-Stanford Battery Center kan ett förändrat körbeteende öka batteriets livslängd. 

För att beräkna batteriets livslängd har man, enkelt sammanfattat, tidigare låtit batteriet ladda och ladda ur i upprepade tester. För att avgöra om en ny design är lämplig vad gäller livslängd och andra egenskaper. Sättet man tidigare forskat om batteriets livslängd har inte speglat verkligheten, enligt studien. Nu har forskarna istället baserat tester på hur vanligt folk kör elbilar. Och det visade sig att ju mer realistiska urladdningstesterna var desto längre förväntad livslängd fick elbilsbatterierna.

Tiden har visat sig vara en viktigare faktor än hur ofta batteriet laddas och laddas ur.

Något som chockade forskarna var att elbilsförare som gillar att trycka plattan i mattan faktiskt gör sitt batteri en tjänst. Tvärtom från vad batteriforskare tidigare trott kan snabba accelerationer alltså bromsa åldrandet.
– Verklig körning med frekventa accelerationer, inbromsningar som laddar batterierna lite, stopp för att snabbt gå in i en butik och att låta batterierna vila i flera timmar, hjälper batterierna att hålla längre än vi tidigare trott, säger Simona Onori.

Batteriingenjörer har tidigare antagit att åldrade batterier som används mycket kommer att fungera sämre än de gamla batterierna i elbilar som för det mesta har stått stilla. Vilket stämmer för elfordon som är i konstant användning, bussar till exempel. Men för vanliga konsumenter är tiden den stora boven.
– För konsumenter som använder sina elbilar för att pendla, hämta barnen, handla matvaror, men för det mesta inte använder dem eller ens laddar dem, blir tiden den främsta orsaken till åldrande snarare än laddnings- och urladdningscykler, Alexis Geslin, medförfattare till studien.

För att citera Mick Jagger, “Time waits for no one”, och tiden väntar alltså inte heller på elbilsbatterier. Men det finns lösningar. Studien har identifierat en optimal balans mellan tidsbaserat åldrande och laddningscykel-baserat åldrande, åtminstone för kommersiella bilar. I praktiken innebär det att biltillverkare skulle kunna uppdatera sin programvara för batterihantering för att maximera batteriets livslängd under verkliga förhållanden.
LÄS MER: