Kriserna avlöser varandra för Coop. En ny undersökning avslöjar det otroliga antalet kunder som övergivit Coop.
– Kedjan måste få stopp på blödningen, säger Fredrik Bendz, analytiker på Yougov, till Dagligvarunytt.
Det har varit några tuffa år i svensk ekonomi. År som lett till att många svenskar börjat titta mer och mer på prislappen och i större utsträckning vänt sig till lågpriskedjorna. Siffror som Dagligvarunytt tagit fram i samarbete med undersökningsföretaget Yougov talar sitt tydliga språk. Coops mindre och medelstora butiker förlorar överlägset mest kunder i dagligvaruhandeln. På bara ett år har 200 000 kunder lämnat. Sett över två år är siffrorna det dubbla. Krisen är ett faktum, vilket NU.se skrivit om.
–Coop supermarkets kundstock sjunker snabbt. Kedjan måste få stopp på blödningen. En tröst för Coop är att kvarvarande kunder har blivit något mer lojala senaste året, säger Yougovs analytiker Fredrik Bendz.
Men Coop, som omsättningsmässigt är dagligvaruhandelns tredje största aktör efter Ica och Axfood, brottas även med väldiga problem när det kommer till kedjans största butiker.
– Stormarknaderna inom Stora Coop besväras av att kunderna är mindre lojala. De lägger mindre än en femtedel av sina spending hos Stora Coop. Snittkvittona sjunker också. Avståndet upp till Ica Maxi har blivit enormt stort, säger han.
Bland konkurrenterna är det främst Axfood som anledningen att vara glada. Med en penetration på höga 60 procent är Willys är fortsatt överlägset störst i dagligvaruhandeln. Lågpriskedjans kunder blev och samtidigt mer köptrogna. Nu är avståndet upp till Ica Kvantum bara 0,4 procentenheter.
– Det är en anmärkningsvärt stark prestation av Willys.
Och för Axfood finns det än mer saker att glädjas åt. Hemköps kunder har blivit allt mer köptrogna och precis som för Willys är noteringen den främsta sedan coronapandemin. Bäst av allt går det för Tempo, som får starkare i nyckeltal i samtliga kategorier i mätningen.
Lidls siffror ligger på ungefär samma nivå som för fjolåret, men kunderna lägger aningen mer per köptillfälle. Hos Ica är det fortfarande flest köpare som tar sig till Maxi-butikerna, men kundstocken har minskat. Trots det har Ica Maxi fortfarande de mest lojala köparna i branschen, som lägger drygt en tredjedel av sina inköp av dagligvaror i butikerna.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.