Elbilar bärgas oftast på grund av ett oväntat problem. När elbilen laddar ur är det inte det stora högvoltsbatteriet som laddar ur. Istället är det en mindre komponent som ställer till det.
– 12-voltsbatteriet är känsligt för urladdning vid mycket kortkörning, särskilt under kalla dagar, säger Frida Wedin, motorexpert på IF.
Var tredje vägassistansuppdrag för If-försäkrade elbilar hittills i år har handlat om problem med startbatteriet. Vägassistanshjälp på grund av urladdat huvudbatteri är desto mer ovanligt. Det visar ny statistik från If och vägassistansbolaget Viking.
Många förknippar elbilen med räckviddsångest. Men i verkligheten är det extremt ovanligt att elbilsägare tömmer bilens stora batteri, skriver Carup.
– Räckvidden för elbilar blir bättre och bättre, och många elbilägare har lärt sig en hel del om laddning och batterier och hur just deras modell funkar, säger Ifs motorexpert Frida Wedin.
Vägassistansbolaget Viking utför årligen över 100 000 vägassistansuppdrag, varav en del av dessa är på If-försäkrade bilar. 37 procent av Vikings uppdrag utförda på If-försäkrade bilar handlar om problem med startbatteriet.
Enbart en mycket låg andel av assistansuppdragen har handlat om att bilen kört slut på ström och att huvudbatteriet behöver laddas. Problem med bilens 12-volts startbatteri vanligaste orsaken till att vägassistans påkallas bland If-försäkrade bilar, enligt Vikings statistik. Elbilar har ett separat startbatteri – ett 12-voltsbatteriet, vilket även fossildrivna bilar har. 12-voltbatteriet bidrar till att starta bilen och förser olika elektroniska funktioner i bilen med ström, till exempel rattvärme, belysning och kontrollpanel.
– Det är framför allt under årets kalla månader som elbilsförare behöver vägassistans, antingen hemma eller under resan. 12-voltsbatteriet är känsligt för urladdning vid mycket kortkörning, särskilt under kalla dagar, säger Frida Wedin.
Kör du inte bilen frekvent eller bara korta sträckor kan det behövas underhållsladdning. Från en elbil görs laddningen vanligtvis regelbundet från huvudbatteriet, även när bilen inte körs. Men hos vissa modeller har detta fallerat. Motorexperten Frida Wedin råder elbilsägare att sätta sig in i rekommendationerna för sin bil.
– Det är också viktigt som bilägare att kolla upp vilken typ av vägassistans som täcks upp av försäkringen. I de flesta halvbilsförsäkringar i Sverige ingår detta, men det är ändå klokt att kolla upp när och hur den gäller.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se