Plöjde ner 1 miljon i ny bilhall – blev uppsagda

Att vara bilhandlare i Sverige blir allt tuffare. Öhmans bil i Sundsvall byggde om sin bilhall för en miljon för att passa bilmärkena. Kort senare blev de uppsagda av Hyundai och Nissan – men nu laddar de om för revansch, skriver Carup.

Många mindre bilhandlare har det tufft i Sverige. Istället banar det väg för jättekedjorna på större orter. Familjeföretaget Öhmans Bil i Sundsvall är ett som drabbats hårt – med de vägrar att ge upp.
– Vi byggde om bilhallen för en miljon så att det skulle passa för Hyundai och Nissan, berättar Britt Öhman.

Kort därefter sade båda bilmärkena upp sina avtal med Öhmans Bil, något Sundsvalls Tidning var först med att berätta om.
– Först hade vi haft pandemin och sedan kom det här, vi som gjort stora investeringar, säger Britt Öhman till Carup.

I Sverige har distributionen av nya bilar förändrats dramatiskt. Ett nytt system med agentmodell från generalagenter introducerades av Mercedes för några år sedan. Det betyder att generalagenten äger bilarna och bilfirman endast är agent. Till exempel blir möjligheten till att pruta mycket begränsad. Snart började alla andra att följa efter, dessutom blir avtalen allt kortare.
– Förr hade vi två års uppsägningstid, men numera är det bara ett år, det är ganska kort tid, säger Britt Öhman.

Nu har Öhmans Bil tagit in Citroën och Peugeot istället. Bland annat säljer de Sveriges billigaste elbil Citroën ë-C3.

Hennes nya bilhall hann knappt stå klar innan Hyundai och Nissans generalagenter kom med det bistra beskedet.
– Som tur var fick vi hit Citroën och Peugeot, annars vet jag inte hur det skulle gå, säger Britt Öhman till Carup.

Hon spår en dyster framtid för mindre firmor som hennes egen.
– Man har sett hur det gick för Nissan i Hudiksvall, de har fått stänga. Men vi får kämpa oss fram och arbeta hårt, säger Britt Öhman.

Öhmans Bil är ett gediget familjeföretag. Britts föräldrar startade redan 1954, sedan firman gått i arv.
– Ja, i år är det 70-årsjubileum, säger Britt Öhman.
Men hon har ingen aning om hur det ska gå för barn och barnbarn att driva vidare företaget i framtiden.
– Generalagenterna är inte lika intresserade av att skriva avtal med mindre firmor, de vill helst ha större kedjor som finns representerade på flera och större orter, säger hon.

Det riskerar att slå ut ännu fler mindre svenska bilfirmor med personlig service och lokal och trogen kundkrets. De mindre aktörerna får kämpa för att kunna skriva avtal.
– Förr var det så att man köpte in bilarna från tillverkarna och sålde dem själva. Men numera är det generalagenterna som äger bilarna tills de är sålda och allt går genom dem, säger Britt Öhman.
Med ett helt liv i branschen har hon en unik erfarenhet av att sälja bilar.
– Man hoppas att det ska gå även i framtiden, säger Britt Öhman.