Polestar är på väg att börja med återförsäljare. Elbilsmärket planerar för att Volvohandlare kan få sälja bilarna för att öka försäljningen, uppger Carup.
– Vi vill att de ska engagera sig mer i vår säljresa och har bytt till en oäkta agentmodell, säger Thomas Ingenlath under ett investerarsamtal i New York.
Polestar är på väg att överge modellen där de enbart säljer sina bilar över nätet och öppnar för att använda återförsäljare för att sälja fler bilar, uppger Carup.
– Vi har en direktförsäljningsmodell i Europa, men vi, från dag ett, sa inte, ”Åh, vi måste göra allt själva”. Vi samarbetade med Volvo-återförsäljare som ville investera i en Polestar Space, som i början var för långt borta. Jag skulle säga att ur dagens perspektiv vill vi att de nu ska engagera sig mer i försäljningsresan och av den anledningen ändrade vi till en oäkta agentmodell, vilket ger dem fler interaktionsmöjligheter, sade vd Thomas Ingenlath i veckan under Bank of Americas samtal i samband med New Yorks bilsalong.
En oäkta agentmodell innebär ofta att handlarna står en del av risken och i vissa fall äger bilarna de ska sälja åt ett bilmärke. Men att bilmärket ändå styr många av villkoren som prissättning och rabatter och står för kampanjer. Även Volvo Cars i Sverige försöker gå över till en oäkta agentmodell. I praktiken skulle det alltså kunna innebära att Volvhandlare snart även säljer Polestar, något Carup föreslagit.
– Det stämmer att vi ser över ÅF-modellerna i vissa länder för att nå fler kunder och öka försäljningen – där oäkta agentmodell kan bli ett alternativ. Men det är något som görs på selektiv basis – alltså inte för alla marknader, säger Theo Kjellberg, kommuniktionschef för Polestar.
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]