Polestars mardrömssiffra – tappade 42% i juli

Volvos systermärke Polestar har blivit en av de hårdast drabbade elbilsmärkerna av EU:s strafftullar. Enligt Dataforce har Polestar fått se sin försäljning minska med 42 procent jämfört med förra året.

Carup har tidigare rapporterat om att Polestar säkrat sitt tio miljarder kronor stora finansieringspaket genom att bland annat lova att man ska omsätta närmare 5,4 miljarder dollar redan i år, enligt dokument som är inlämnade till den amerikanska finansinspektionen SEC.

Nu visar färska siffror att Polestar är ett av de bilmärken som drabbats allra hårdast av de kinesiska strafftullarna. Enligt siffror från tyska Dataforce och nyhetsbyrån Bloomberg, som har analyserat försäljningsdata från 16 EU-länder, sjönk Polestars försäljning med hela 42 procent i juli jämfört med samma period förra året. Den stora vinnaren var istället kinesiska elbilstillverkaren BYD, som mer än tredubblade sin försäljning i juli jämfört med förra året, trots införandet av strafftullar på kinesiska elbilar i början av juli.

Allt mer tyder nu på att Polestar, som förra året omsatte drygt 2,4 miljarder dollar, sannolikt inte kommer att klara av att uppfylla sitt löfte till bankerna om att mer än fördubbla omsättningen i år. För Polestar ligger nu hoppet på att tillverkningen av Polestar 3 i South Carolina tar fart, samtidigt som Volvo Cars mångåriga USA-chef Anders Gustafsson tar över som USA-chef för Polestar i ett försök att rädda försäljningen.

Det är oklart vad som exakt kommer att hända om Polestar inte uppfyller sina konvenanter vid årsskiftet. Den kinesiska ägaren Geely har gått i borgen för många av Polestars miljardlån.

Polestars omsättningslöfte till bankerna:

1 863 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2023

5 360 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2024

7 145 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2025

8 670 miljoner usd i omsättning senast 31 dec 2026

Källa: Amerikanska finansinspektionen SEC.

LÄS MER: