Prischock: Elbilens vindruta blir dyr affär

Att byta vindruta på en elbil i Norge kan kosta uppemot 43 000 kronor. Elbilarnas tunnare rutor gör dem dessutom känsligare och mindre motståndskraftiga mot skador.
– Det kan bli väldigt dyra skador, säger Therese Hofstad-Nielsen handläggare på Fremtind till Broom.

Norska försäkringsbolaget Fremtind har tagit fram en ny studie som visar att glasskador och kostnaderna för skadorna på bilar har ökat de senaste åren. Allra värst är det för elbilar vars rutor går sönder i mycket större utsträckning än vad det gör för bensin- och dieselbilar, skriver CarupÄven i Sverige har kostnaderna ökat kraftigt, visar statistik från Svensk försäkring.

– Tittar vi på modeller från 2023 så ser vi att bensin- och dieselbilar står för 26 procent av skadorna på bilglas medan andelen för elbilar är nästan 50 procent. Hybridbilar står för resten på 24 procent, säger Therese Hofstad-Nielsen handläggare på Fremtind till Broom.

Enligt Therese Hofstad-Nielsen kan det kosta 25 000 kronor plus moms och arbete att byta vindrutan på en Ford Mustang Mach-E.

Att byta rutan på elbilar med avancerade sensorer i rutan är inte heller särskilt billigt. Enligt Therese Hofstad-Nielsen kan det kosta ungefär 43 000 kronor plus moms att byta rutan på en Hyundai Ioniq.
– Då ingår inte heller lim, eventuella lister, arbeten och kalibrering i beräkningen, så det blir väldigt dyra skador, säger hon. 

Hon nämner även att det kan kosta 25 000 kronor plus moms och arbete att byta rutan på en Ford Mustang Mach-E. En anledning till att det kostar så mycket att byta rutorna beror på flera nya funktioner dagens rutor har. Hofstad-Nielsen hävdar även att rutornas tjocklek på elbilar är den största boven till varför de spricker lättare.
– Rutorna är tunnare, och är mer utsatta för vibrationer så att de tål mindre än på förbränningsbilar, säger hon till Broom. 

En annan anledning till att skadorna på vindrutor ökat de senaste åren har med klimatet att göra, enligt handläggaren från Fremtind.
– Mildare vintrar gör att mer lös sand används. Detta tillsammans med förlusten av stänkskydd gör att vi får mer sand och grus flygande från däcken, säger Hofstad-Nielsen till Broom.
LÄS MER: