Regel om A4-papper kostar bilägare 100 000 kr

En regel om ett A4-papper kan kosta många bilägande företag över 100 000 kronor. Den gamla skattelagen gör att bensinslukande pickuper slipper moms. Samtidigt kan en klimatsmart elbil få betala 100 000 kronor.
– Man måste kunna föra in ett A4-ark mellan förar- och lastutrymmet för att kunna dra av momsen, säger Håkan Karlsson på Rör-Karlsson till Tidningen Näringslivet.

Skatteregeln om att ett A4-papper ska kunna föras in mellan luftutrymmet mellan förarutrymmet och passagerarutrymmet väcker ilska. En bensinslukande pickup kan därmed slippa moms på 100 000-tals kronor, medan den som köper en klimatsmart elbil inte får dra av momsen, skriver Carup.

Han driver ett litet familjeföretag i småländska Mönsterås. Rör-Karlsson har 19 tekniker som alla åker runt i varsin servicebil. Varje fordon kostar omkring 400 000 kronor i inköp plus moms på 100 000 kronnor. Eftersom Rör-Karlsson behöver skåpbilar till sin verksamhet kan de inte dra av momsen. Hade de däremot investerat i stora bränsleslukande pickuper hade man kunnat dra av långt över 100 000 kronor på varje arbetsfordon.

En bensinslukande Ford F-150 ger rätt till att lyfta momsen som kan uppgå till över 200 000 kronor.
En Volkswagen Transporter klarar inte A4-testet och momsen på långt över 100 000 får inte dras av.

– I vårt företag vill vi ha ändamålsenliga och miljövänliga skåpbilar, men det stör mig att vi inte kan dra av momsen på de här fordonen. Om vi däremot köper en pickup som inte är ändamålsenlig och dessutom slukar bensin kan vi dra av momsen, det är helt absurt, säger Håkan Karlsson.

Skatteverket är tydliga med sin regel. Man ska kunna föra in ett A4-ark mellan förar och lastutrymmet för att kunna dra av momsen. Det hjälper inte att man monterar in dubbla väggar i en skåpbil, karossen måste vara delad 

Håkan Karlsson hade helst velat investera i praktiska och miljövänliga fordon. Men det blir dyrt. Han måste också ständigt se över företagets fordonspark och varje gång de köper en bil förlorar man 100 000 kronor. En förlust som de måste ta igen mot sina kunder. 

– Egentligen drabbas alla branscher som använder servicebilar. Det är givetvis en märklig lagstiftning att man inte får dra av momsen på de här bilarna även om de är registrerade som lastbilar, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

Även Svenskt Näringsliv ställer sig bakom Installatörsföretagen i sitt krav om en snabb lagändring. Men hittills har intresset från politikerna varit ljummet. Branschen däremot tycker det är vansinnigt, den här skatteregeln går helt emot all strävan mot att samhället ska bli mer miljömässigt hållbart. 
LÄS MER: