Riddermark på väg spränga 10-miljardersvall

Bilhandlaren Riddermark Bil är på väg att spränga en drömgräns med 10 miljarder kronor i omsättning. Att renodla verksamheten har visat sig vara en succé.
– Vi har sedan länge varit specialiserade på att endast köpa, iordningställa och sälja bilar, det har varit framgångsrikt för oss, säger vd:n till Ehandel. 

På bara några få år har den oberoende bilhandlaren Riddermark Bil tagit över en stor del av den svenska begagnathandeln och blivit störst i Sverige på  begagnade bilar. De har passerat jättar som Bilia och Hedin Automotive när det gäller begagnat. Nu avslöjar tidningen Ehandel hur Riddermark nästan fördubblat sin omsättning på bara två år.

Under 2021 omsatte Riddermark Bil 5,1 miljarder kronor, 2022 växte de till 7,5 miljarder och förra året var handlaren mycket nära att spränga drömgränsen 10 miljarder kronor. Den senaste officiella vinstsiffran från 2022 är på 370,6 miljoner kronor. Enligt senast kända officiella uppgifter ägs en stor majoritet av bolaget av grundaren. Att bygga upp ett ett bolag som omsätter 10 miljarder kronor utan riskkapitalister är tämligen ovanligt.

– Det finns många faktorer som bidrar till vår tillväxt, men framför allt har vi valt att centralisera många delar av vår verksamhet. Till exempel har vi nu byggt en större anläggning i Strängnäs för att hantera inköp och iordningställande av bilar. Denna centralisering har gjort att vi kan arbeta mer effektivt och minska kostnaderna, säger grundaren och vd:n Alexander Riddermark till Ehandel.

Enligt Riddermark har andra aktörer som jobbar med många affärsben höga kostnader. Strategin med att bara köpa, göra i ordning och sälja  begagnade bilar har blivit ett vinnande koncept. Nu har företaget dessutom öppnat Europas största rekonditioneringsanläggning på 21 200 kvadratmeter utanför Strängnäs. 

Trots tuffa tider går försäljningen bra just nu, enligt Alexander Riddermark, men det är för tidigt att säga om räntesänkningen kommer slå igenom på bilmarknaden. 
– Det är svårt att säga med säkerhet eftersom vi den här tiden på året befinner oss i en stark försäljningsperiod. Vi har märkt ett fortsatt positivt momentum, men det är oklart om detta beror direkt på räntebeskedet eller på den generella säsongsbetonade ökningen. Vi håller noggrant koll på trenderna och ser fram emot att analysera data mer detaljerat över de kommande veckorna för att förstå den fulla effekten av ränteförändringen på försäljningen.