Så dyrt var nytt batteri – verkstad sa inget

Bilverkstaden bytte batteriet i en laddhybrid. De struntade i att informera bilägaren om de chockhöga kostnaderna. Värdet på bilen, en Mitsubishi Outlander, var bara marginellt högre än vad batteriet kostade. 

I Norge fick en Mitsubishi Outlander-ägare en chock när han fick veta vad räkningen för bytet av hans bilbatteri skulle kosta, uppger Carup. Verkstaden krävde 113 000 kronor för reparationen, men innan de hade påbörjat sitt arbete hade de inte gett ägaren någon information om kostnaderna, skriver Motor. 

Försäkringsbolaget skulle stå för 60 procent av chockräkningen, men Outlander-ägaren skulle själv få betala 45 000 kronor. Något han vägrade. Han lät dessutom norska NAF värdera hans femåriga bil som då kom fram till att den enbart var värd 18 000 kronor mer än kostnaderna för bytet. 

Kunden tog ärendet till norska Konsumentklagonämnden som valde att befria bilägaren från räkningen. Nämnden ansåg att det är verkstaden uppgift att ge all information till kunden som behövs innan de utför en sådan dyr reparation. 

Verkstaden som är baserad i Oslo valde att inte bestrida kundens förklaring av situationen, men de höll inte med om att han inte skulle betala något alls, något de inte fick medhåll i.
LÄS MER: