Multierbjudanden blir allt vanligare i svenska matbutiker. Samtidigt bidrar det till ökat matsvinn och lurar konsumenter att köpa mer än vad man behöver.
– Det är märkligt att man måste pressas att köpa flera produkter för att få ta del av veckans erbjudanden på sin lokala Ica-butik, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Matpriskollen och forskare från Karlstads universitet pekar ut ”köp flera”-multierbjudanden som både en bov i matsvinnet, men också för konsumenternas plånböcker.
– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
För att uppnå rabatten krävs det ofta att kunden handlar mer än vad man behöver. Enligt Matpriskollens undersökning ökade dessa typer av erbjudanden under året, från 23 till 24 procent i år. En diskret ökning, men Ulf Mazur understryker att det rimmar illa med butikernas uttalade hållbarhetsfokus.
– Det är klart att det blir mer svinn om man köper hem fler förpackningar än det som kommer gå åt närmaste tiden. Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med.
Stora skillnader mellan kedjorna
Antalet multierbjudanden skiljer sig mellan butikskedjorna. Hemköp har haft 6 procent multierbjudanden och Lidl 8 procent under året, medan Ica sticker ut med en betydligt högre andel. Ica har dessutom ökat sina multierbjudanden jämfört med förra året, från 36 till 44 procent i genomsnitt. Det butiksformat som ökat mest är Ica Kvantum, där hälften av alla erbjudanden nu är multierbjudanden.
– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på och det kan kanske ses lite märkligt i ljuset av matsvinnsdebatten, säger Ulf Mazur.
Sverige har en av världens högsta andel ensamhushåll, med runt 40 procent. Detta gör att många konsumenter har svårt att dra nytta av multierbjudanden.
– Det är märkligt att man måste pressas att köpa flera produkter för att få ta del av veckans erbjudanden på sin lokala Ica-butik, säger Ulf Mazur.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.