Så undviker du batteriskador på elbilen i vinter 

Kalla vinterdagar kan sätta elbilens batteri på prov. Här är tipsen för att minska slitaget och maximera elbilens räckvidd i vinter. 
– Om batteriet är kallt och belastas hårt kan små skador uppstå i cellerna som minskar kapaciteten säger Jan Harry Svendsen, rådgivare på NAF.

Vinterkylan kan ha en stark påverkan på elbilar. Räckvidden minskar och batteriet kan inte leverera energi lika effektivt. Vissa misstag kan innebära onödigt slitage och påverka batteriets livslängd på en elbil, skriver Carup. Den norska bilorganisationen NAF arbetar för att främja bilistens intressen och säkerhet och har framställt en lista med tips för elbilsägare i vinter.
– Genom att vidta några enkla åtgärder kan du skydda batteriet och hålla laddkostnaderna nere i vinter, säger Jan Harry Svendsen i ett pressmeddelande.

Det första knepet är att ladda lite oftare och förvärma. Du bör heller inte trampa gasen i botten på en bil med iskallt batteri. 
– Kyla i sig är inte ett problem för elbilens batteri, men det fungerar bäst när det har en bra arbetstemperatur. Om batteriet är kallt och belastas hårt kan små skador uppstå i cellerna som minskar kapaciteten. Genom att förvärma batteriet innan avfärd minskar du risken för detta avsevärt, säger Jan Harry Svendsen.
LÄS MER: Frös ner elbilar till -42 – det här hände

Kyla är normalt sett inget problem för batteriet, även om räckvidden kortas. Men det finns några misstag du ska undvika.

Att köra tills batteriet är nästan helt urladdat bör undvikas enligt NAF. Det ökar påfrestningen på batteriet och gör att det slits mer. Därför ska man helst ladda elbilen varje dag.
– Det skadar inte batteriet så länge du håller dig till tillverkarens rekommenderade laddgräns eller lägre. Det är också bra att låta bilen vara inkopplad när den står parkerad under en längre tid, till exempel när du parkerar den för natten, säger Jan Harry Svendsen.

Laddar du elbilen på kvällen kan du dessutom spara på elkostnader, särskilt efter nyår när de nya effekttarifferna kommer i Sverige.
– Det kan du styra via appen till laddstationen, i bilens app eller genom att ställa in det på bilens skärm, säger Jan Harry Svendsen.

De flesta billtillverkarna anger en gräns för hur mycket bilen ska laddas regelbundet. Oftast ligger den på omkring 80 procent. Detta kan styras via elbilens infotainmentsystem. Det är dock viktigt att inte snåla allt för mycket eftersom elbilens räckvidd försämras när det är kallt. Om du är osäker på hur långt du kommer finns det flera tester online.
– Och när du ska åka på långresa är det självklart helt okej att fulladda bilen för att utnyttja batteriets fulla kapacitet, säger Jan Harry Svendsen.

Fem tips för elbilen vintertid:

Förvärm bilen innan du kör.

Det skonar batteriet och ger bättre räckvidd.

Håll dig till tillverkarens laddgräns.

Normalt 80 procent.

Ladda hellre ofta och lite än mycket och sällan.

Det kan hjälpa till att skydda batteriet mot slitage.

Ladda på rätt tid

Använd bilens eller laddstationens app för att styra när på dygnet du laddar. Om du inte behöver fullt batteri kan du ofta få laddat så mycket du behöver under de timmar när elen är billigast.

Låt inte batteriet stå helt tomt eller helt fulladdat under lång tid.

Om bilen ska stå parkerad länge kan du sätta laddgränsen på 50 procent och koppla bilen till el. Då kan bilen underhållsladdas allteftersom batteriet töms.
LÄS MER