Scania blir först i branschen med att introducera växellådor tillverkade av återvunnet material. Klimatavtrycket halveras, samtidigt ser priset ut att lämnas oförändrat.
– Det är positivt att ha utmanat den gamla uppfattningen om att renoverade produkter endast kan användas för eftermarknadsbehov, säger Ola Stålebo.
Buss- och lastbilstillverkaren Scania är först i branschen med en växellåda gjord av återvunna komponenter. Växellådan som består av hälften begagnade delar är enligt Scania lika bra som en ny. Framsteget är ett resultat av forskningsprojektet iReGear, ett samarbete mellan Scandia, Kungliga Tekniska högskolan och Scandinavian Transmission Service (STS).
– Vi har nu fått ett tydligt exempel på hur tillverkningen av tunga fordon kan bli mer hållbar, cirkulär och effektiv, samtidigt som de högsta kvalitetsstandarderna bibehålls, säger Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Scania i ett pressmeddelande.
Växellådan har genomgått flera tester och presterar lika bra som en ny, men har enligt Scania 45 procents mindre klimatavtryck. Systemet är redo att installeras i nya lastbilar och bussar, men de begagnade komponenterna verkar inte ha någon inverkan på fordonspriset.
Nu hoppas tillverkaren på att ändra synen på återanvändning av material i produktionen av nya fordon.
– STS har renoverat växellådor i mer än 50 år. Det är positivt att ha utmanat den gamla uppfattningen om att renoverade produkter endast kan användas för eftermarknadsbehov. Idag kan vi med stolthet se tillbaka på ett framgångsrikt projekt, där vi har nått ett genombrott som banar väg för en mer hållbar, cirkulär produktionsteknik. Det här projektet visar att renoverade komponenter i nyproduktion inte bara är en idé, utan kan bli verklighet, säger Ola Stålebo, vd för Scandinavian Transmission Service.
LÄS MER: