Sista historisk chans: Köpa en helt ny Volvo diesel

Här är den sista chansen att köpa en splitterny Volvodiesel. Det finns bara 16 nya bilar kvar av den historiska modellen i hela Sverige.
– Det är många som kört diesel och när den kom blev den väldigt populär, så det är inte konstigt att det finns en hel del nostalgi, säger Peter Gast på Svenska Volvoklubben.

I slutet av mars rullade den sista historiska dieselbilen från Volvo av bandet på Torslandafabriken i Göteborg. Den kördes direkt till Volvomuseet. Men för de allra flesta är dieselbilen långt ifrån något museiföremål. Och faktum är att det finns en allra sista chans att köpa en helt ny dieselbil från Volvo, rapporterar Carup.

Runt om i Sverige finns det fortfarande 16 splitternya dieselbilar kvar hos handlarna, enligt Blocket. Det handlar om bilar av V60- och V90-modellen. De nyaste tillverkades runt nyår, men har ännu inte hittat någon köpare. Prislappen startar på 469 000 kronor, en topputrustad V90 går loss på 629 000 kronor med 30 000 kronor i rabatt.

Detta var Volvos allra sista dieselbil, en XC90.
Volvos sista och första dieselbil.
Detta är en D5-diesel av senaste snittet. De sista åren var den fyrcylindrig, trots namnet.

Peter Gast på Svenska Volvoklubben arbetade på Volvo och var med när företaget tog fram sin första helt egna dieselmotor kring millennieskiftet. Han har förstås ett speciellt förhållande till Volvos dieselbilar.
– Det är många som kört Diesel och när den kom blev den väldigt populär, så det är inte konstigt att det finns en hel del nostalgi, säger Peter Gast.
– Jag koordinerade kontakter mellan samarbetspartners. Det var en bra bil och marknaden hade mycket diesel då vid början av 2000-talet.

Volvo lanserade sin första Dieselmodell 1979. Då var det med en Volkswagenmotor, men det dröjde länge innan man började konstruera en helt egen.
– Tekniken fanns i företaget. Volvo lastvagnar hade använt diesel från början, men för personbilarna har alltid bensin varit huvudmotorn. I alla fall fram till nu, säger Peter.

Volvos första egna commonrail-diesel.

Många som var unga och nyblivna körkortsinnehavare kring millennieskiftet köpte senare en Volvo diesel.
– Det var inte så konstigt. De hade många hästkrafter och var dessutom inte särskilt dyra, säger Peter Gast.
– Jag tror att de här sista Volvodieslarna kommer att sälja snabbt. Många vill fortsätta köra diesel och invänta utvecklingen på elbilar, säger Peter Gast.

Lite senare in på 2000-talet blev dieselmotorer nästan bannlysta. Larmrapporter berättade att de smutsade ner naturen något alldeles förfärligt.
– Då tittade man bara på svaveldioxid och partiklar och inte andra faktorer. Dessutom, när det kommer till landsvägskörning, är dieseln absolut inte sämre, säger Peter.

För dig som inte själv kan köpa en av dessa sista Volvodieslarna, men som ändå är intresserad av bilen, finns det sista exemplaret från fabriken i Torslanda utställt på Volvo museum. Det är en blå XC90.
LÄS MER: