Avslöjat: Så många steg krävs för att avsluta betaltjänster

En av svenskarnas populäraste strömningstjänster kräver otroligt många steg för att avslutas. Nu kräver organisationen Sveriges Konsumenter en lagändring.
– Jag tycker det är bedrövligt. Som en av Sveriges största streamingtjänster så tycker jag att man svarar på sina kunders mail, säger kunden Maria Holmberg, i ett inslag i TV4 Nyheterna.

Att skriva upp sig för ett abonnemang hos någon av de stora strömningstjänsterna är ofta bara några klick bort. Men ska det avslutas kan det bli riktigt krångligt. Sveriges Konsumenter har granskat de 20 största medietjänsterna, och domen är hård.
– Alla försvårar medvetet uppsägningar. Det visar att skärpt lagstiftning behövs, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Värst i testet var TV4-play, där det krävs hela 14 steg för att säga upp abonnemanget. Maria Holmberg har försökt säga upp tjänsten i flera år, men har stött på flera hinder på vägen. Efter att äntligen ha fått tag på kundtjänst i telefon kan det enligt henne eventuellt bli tal om återbetalning. 
– De kan inte säga exakt vad de kan göra. De kan inte bara avsluta abonnemanget. Det enda svar jag fick idag var att de skulle titta på ärendet och återkomma, säger hon.

Så många steg krävs för att avsluta olika betaltjänster. Källa: Sverige Konsumenter

70 procent av svenska hushåll betalar idag för en videoströmningstjänst. Enligt konsumenträtten ska det vara lika lätt att säga upp som att ingå ett avtal. Men granskningen visar att så inte alls är fallet.
– Många vänder fortfarande på varenda krona för att få vardagen att gå ihop och ett vanligt tips för att spara pengar är att se över sina prenumerationer. Vi kan visa att många av medietjänsterna medvetet försvårar just det, säger Sinan Akdag.

Näst svårast att avsluta är Amazon Prime och Viaplay, där det krävs 11 steg. Smidigast går det att avsluta hos Netflix, där det “endast” krävs fem klick. Enligt granskningen krånglar tjänsterna till det på genom att tvinga konsumenten gå igenom överflödiga steg, återvändsgränder, visuella hinder, känsloladdat språk och luriga meningar.
LÄS MER: