Ett tyskt bolag vill tillverka grönt flygbränsle av vatten i Ånge. För mellan 11 och 23 miljarder kronor är planen att bygga fabrik som kan producera 80 000 ton bränsle per år.
– Det är ytterligare bevis på att det inte finns någon grön bubbla, säger Matilda Afzelius, vd RES i Norden, till Bloomberg.
För fyra år sedan skrev kommunen i Västernorrland den första avsiktsförklaringen med den brittiska projektuvecklaren RES. Nu är det klart att den tyska fonden Prime Capital går in som helägare i vätgassatsningen.
Planen är att fabriken i Ånge ska producera mer än 80 00 liter flygbränsle per år och drivas av 500 megawatt förnybar el. Går allt som det är tänkt förväntas fabriken vara färdigbyggd och operativ i slutet av årtiondet. Något som glädjer kommunstyrelsen i tätorten.
– Det är en otrolig resa från avveckling till utveckling. De uppgifter jag hört talar om ett hundratal arbetstillfällen, säger ordförande Erik Lövgren (S), till SVT.
Processen som Prime Capital tänkt använda kallas e-SAF. Först produceras vätgas av vatten och stora mängder el. Sedan används vätgasen tillsammans med infångad koldioxid för att producera bränslet.
Enligt företaget skulle de 80 000 litrarna motsvara 4 procent av EU:s behov 2030, då andelen fossilfria drivmedel ska ligga på 6 procent i det flygbränsle som används.
– Tack vare den rikliga tillgången på grön el är Sverige mycket väl positionerat för alla kraftintensiva industrier, säger Mathias Bimberg, chef för infrastrukturavdelningen på Prime Capital, i ett mejl till Bloomberg.
Prime Capital äger sedan tidigare vindkraftsparken Björnberget i Ånge kommun.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.