Stora bildelstillverkaren ZF vill slakta bort 14 000 jobb i Tyskland. Nedgång för elbilar och skulder på 120 miljarder kronor har satt press på företaget. Facket rasar mot planerna och säger att misslyckade förvärv ligger bakom.
Den hårda konkurrens- och kostnadspressen i bilbranschen blir alltmer smärtsam för många underleverantörer. Tillsammans med nedgången för elbilar har det satt hård press på bildelstillverkaren ZF, rapporterar Carup. De tillverkar bland annat växellådor, driv- och chassiteknik för bilar och lastbilar, ZF gör även krockkuddar. Två uppköp har gjort att ZF har skulder på nästan 120 miljarder kronor.
Företagsledningen vill därför minska kostnaderna med 70 miljarder kronor under de närmaste två åren, uppger Automobilwoche. Det innebär att 14 000 av 54 000 anställda kan få gå i Tyskland gram till 2026. Företagsrådet, en tysk motsvarighet till fackförenings medbestämmande, är mycket kritiskt:
– Det här tillkännagivandet väcker farhågor när vi faktiskt behöver fullt engagemang för att leverera till kunder, hantera lågkonjunkturen och omvandlingen, säger Achim Dietrich, ordförande för rådet.
ZF får också kritik från IG Metall i Bayern som lägger ansvaret på företagsledningen.
– Företagets ledning har försatt ZF i en svår position genom strategiska felbedömningar och misslyckade finansieringsmodeller vid förvärv värda miljarder. De anställda bör nu hålla huvudet uppe för dessa hårresande ledningsmisstag. Vi kommer att försvara oss mot det, säger IG Metall distriktschef Horst Ott.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se