Slutet för Saab-fabriken – sista kvarlevorna säljs ut

Nu släcks det sista livstecknet från Saabs nedlagda fabrik i Trollhättan. Sedan 1960-talet har de massiva pressarna format varje Saabmodell och spelat en central roll i den svenska bilproduktionen – men nu säljs pressarna av.
– Det är svårt att inte bli nostalgisk och fälla tårar, säger Joachim Ågren från Surplex till Carup.

Joakim Ågren har fått i uppgift att sälja ett stort stycke svensk industrihistoria. De enorma hydrauliska pressarna som varit med i generationer och skapat bilden av den svenska ingenjörskonsten. Nu ska de monteras ner och skeppas ut över världen.
– De har pressat allt från Saab 96 och 99 till den sista 9-5:an, det är inga småsaker det här, men samtidigt var det en nyhet för mig, jag visste inte om det, säger Peter Bäckström, intendent på Saabmuseet till bilsajten Carup.
LÄS MER: Gömd skatt hittad i Saabs fabrik i Trollhättan

Nuförtiden är det tyst och spöklikt i den gamla fabriken, men i väggarna sitter fortfarande det öronbedövande dunkandet kvar från pressarna. Fabrikens hjärtslag tystnade i december 2011 när Saab gick i konkurs. Och i fikarummet står det fortfarande en odiskad kaffekopp.
– Det är ganska känslosamt, jag kom hit som ung säljare och hade Saab som kund. Jag har hittat saker som jag själv sålt till Saab, säger Joachim Ågren. 

Den äldsta pressen är från 1967 och alltså snart 60 år gamla. När den var ny byggde Saab modellerna 96 och 99. Sedan har pressen format konturerna till Saab 900, 9000, 9-3 och 9-5. Bilar som varit enormt betydelsefulla för många svenskar.

Han har en tung uppgift framför sig. I fabriken står enorma tolv tysta pressar. Var och en har haft en betydande roll hos den svenska biltillverkaren. Miljontals svenskar har åkt i bilarna som tog form i pressarna. Nu ska de här få ett nytt liv och fylla en funktion i en fabrik långt borta.
– Det är mycket stora saker, tolv stycken att flytta, det är ganska komplext. Men vi har redan lagt ut dem online och det finns intressenter från många länder, bland annat Kina och USA, säger Joachim Ågren.

Den här maskinen har haft ett finger med i spelet i varenda modell som bilmärket skapat under fem decennier.
– Det är alldeles otroligt vilket fint skick de är i. Man ser verkligen att folk har kunnat sina saker och tagit hand om dem. Den äldsta pressen är dessutom uppdaterad och fungerar alldeles utmärkt för den moderna industrin, säger Joachim Ågren.

Under åren byggdes fabriken ut och fick nya plåtpressar. Den sista installerades i Trollhättan bara sex år innan bilmärket kollapsade inför en sorgbruten Saabvärld.
– Den är gigantisk och kan pressa 7850 ton, medan den minsta pressen klarar 200 ton. Det är väldigt stora saker som ska hanteras och det kommer att bli mycket arbete, säger Joachim Ågren.

Här pressas taket till Saab 96 år 1970. Nu säljs pressen ut. Kinesiska bilfabriker är spekulanter.

Plåtpressarna har till exempel pressat fram den första turbobilen som tillverkades 1976. De formade Stig Blomqvists Saab 96 som vann brittiska RAC-rallyt med 1976. Maskinerna pressade fram den första 900:an 1978. Och för drygt 40 år sedan var det dags för Saab 9000. Två 9-5-modeller fick också sina konturer i de gigantiska maskinerna.

Men den 19 december 2011 slutade hjärtslagen från pressarna att bulta i fabriken. 
– Eftersom åren har gått och de redan har sålt ut en massa andra saker så har man hanterat det känslomässiga redan. Men att tryckpressarna ska bort är en stor sak, säger Peter Bäckström.

Många människors barndom och minnen sitter i de här pressarna. Man minns kanske semestern i baksätet på en Saab 99 medan Sommarsverige passerade i revy. Eller ögonglittret hos den första stora kärleken, i en 900 parkerad på Brukstorget någonstans i Sverige. 

Det har talats mycket om att man skulle starta upp fabriken i Trollhättan igen. Pressarna hade kunnat göra jobbet. Men med försäljningen ser hoppet ut att rinna ut i sanden. Den som till äventyrs vill köpa en press kan buda via Surplex.
– Det kommer inte att bli något problem att hitta en ny ägare, eller hem för dem. Det är mycket väl underhållet. Men sedan är det väldigt stora saker att flytta på och en speciell marknad, säger Joachim Ågren.

Pressarna bär på sin historia och att de får nytt liv någon annanstans gör att de tar med sig Saabs själ, från Trollhättan ut i världen. 
– En del av pressarna är speciellt utvecklade för biltillverkning. Men de flesta går att konvertera till att fungera i annan industri också, det är bara fantasin som sätter gränsen, säger Joachim Ågren. 

Saab slog upp portarna till fabriken i Trollhättan. Till en början var det flygplanstillverkning. Men efter kriget började man fundera på att bygga bilar.
– De första tryckpressarna kom omkring 1949, de var såklart mindre än de här som står i fabriken i dag, men de äldsta där har varit med om väldigt mycket, säger Peter Bäckström.

Det har han rätt i, hela vägen från Saab 95 till Saab 9-3. Höjdpunkten var kanske den klassiska 900-modellen, det var Saabs största triumf genom alla tider. En bil som älskades av en hel värld och användes som polisbil i exklusiva Aspen och dök upp i tv-rutan. Nu ska de pressarna istället kanske tillverka kinesiska elbilar. 
– Det här är en speciell marknad, det finns ett begränsat utbud och intressenterna har koll på vad som finns, säger Joachim Ågren. 
LÄS MER: