Solcellsbolagens glädjekalkyler – 600 kronor blev 60

Flera solcellsbolag lockar kunder med att de kan tjäna pengar på att lagra solel. Men beräkningarna är ofta rena glädjekalkylerna och vad som ingår i avtalen är ofta otydligt.
Det är väl 60, 70 kronor på den sista fakturan, säger Tomas Backnäs, en av dem som köpt ett solcellspaket, till P1.

Många svenska husägare skaffar solceller i hopp om att få ned elkostnaderna. För Tomas Backnäs var däremot det viktigaste att kunna lagra solel, med förhoppningen att kunna bli självförsörjande på el under årets ljusare månader. Därför fastnade han för ett solcellspaket från företaget Sesol, då erbjudandet innehöll ett batteri.

– Det var ett batteri i själva annonsbilden, och så stod det i stor text “batteri ingår”, säger Tomas Backnäs till P1.

Efter skatteavdrag betalade han drygt 155 000 kronor för celler och batteri, samt en stödtjänst från företaget CheckWatt. Enligt försäljaren skulle han tjäna upp mot 7 000 kronor om året genom att ansluta sig till tjänsten, genom ersättning för den el som CheckWatt tog från honom. 

Enligt kalkylen skulle det han sparade in på elräkningen, plus ersättningen från CheckWatt, göra att han betalat av batteriet efter fem eller sex år.

Men riktigt så blev det inte. Tomas berättar att han förstod att säljaren kryddat en aning med positiva siffror, men i vilken utsträckning visste han inte.

– Så pass illa som det var, det trodde man ju inte. Han använde framför allt siffror som inte var aktuella, säger han.

Många företag överdriver lönsamheten med solceller för att locka kunder.

Idag anser sig Tomas ha blivit dubbelt lurad. Enligt avtalet borde han tjäna drygt 600 kr per månad på att sälja el till CheckWatt, men de två månader som han varit ansluten till stödtjänsten har betytt betydligt mindre än så.

– De är två gånger de betalat ut, och det har väl handlat om 60, 70 kronor på de senaste fakturorna.

Dessutom “delar” han inte batteriet med CheckWatt, som han trodde när han skrev på. Hans tanke var var att använda den lagrade el som blev över efter att företaget tagit sin del. Men, det visade sig att stödtjänsten har rätt till all el som lagras. Något som enligt Tomas inte framgick i försäljningssamtalet.

– Inte ett ord om att batteriet inte gick att använda. Man kan inte se det på ett annat sätt. Det står “batteri ingår” och en normal, tänkande människa tänker att då har man på något vis tillgång till den här batterilagringen.

För i samma stund som stödtjänsten installerades stod Tomas batteri, tillsammans med andra hembatterier runt om i landet, till svenska kraftnäts förfogande. Vid balansrubbningar, när konsumtionen av el är högre än produktionen, går elen via stödtjänsten till svenska kraftnät. Istället får han ersättning för den elen han säljer. 

– Man känner sig besviken. Där får jag som konsument inse att guldåldern kanske är över på grund av historiskt låga elpriser.

Avtalet löper i åtta år. Vill han koppla ur sig ur stödtjänsten och använda batteriet som han tänkt sig, behöver han köpa loss det. Det skulle kosta 140 000 kronor, vilket blir 70 000 efter skatteavdrag. Nu har han anmält Sesol till allmänna reklamationsnämnden. Om det framgått att batteriet inte kunde användas till att lagra solel för eget bruk, då hade hade situationen varit en annan.

– Då hade jag inte skrivit på något avtal. 
LÄS MER: