Stora ändringar på mejeriförpackningar

Det gäller att ha ögonen öppna i mejeridisken den närmsta tiden för att inte ta fel produkt. Både Garant och Norrmejerier genomför för tillfället stora ändringar på flera av sina mejeriförpackningar, vilket påverkar mejeriprodukter i tusentals butiker
– Det är inget lätt beslut, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Dagab, som står bakom Garants förpackningar, till Göteborgsposten.

Hos mejeriföretaget Norrmejerier planerar man att göra betydande förändringar i sitt sortiment i september, där både namn och design på många av mejeriets produkter kommer att förändras. Alla förpackningar från mejeriet får en helt ny design, samtidigt som mjölkens namn ändras från “mjölken” till enbart “mjölk.”

– Med vyer som många känner igen och älskar hoppas vi att norrlänningarna påminns om varför det är så viktigt att välja norrländskt varje gång man handlar, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Det gamla utseendet på Norrmejeriers sortiment.

Även matjätten Dagab, som hanterar sortimentet i butiker som Willys, Hemköp och Tempo, genomför för tillfället stora utseendeförändringar på flera av sina mejeriprodukter. För att minska plastanvändningen har plastlocken på flera av bolagets mejeriprodukter helt tagits bort.

– Det är många som funderat över varför locken har försvunnit. Så där har vi kanske inte varit tillräckligt tydliga i butiken, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Dagab till GP.

Bland de berörda produkterna finns Garants gräddfil och crème fraiche, som nu kommer stå utan plastlock i kyldisken i framtiden. Enligt Dagab väntas förändringen spara över 20 ton plast per år.

LÄS MER:

Bild: Norrmejerier