Ett av Sveriges mest kända ostmärken har trillat över stupet. Det välkända märket såldes bland annat på ICA och Coop.
Livsmedelsbranschen blir allt tuffare i Sverige, åtminstone för bönder och producenter. De stigande mjölkpriserna har gjort att marginalerna pressas hårt för många mejerier. Nu fäller den tuffa marknaden ett nytt offer.
Ett välkänt ostmärke går i graven. Trots en hög omsättning har det välkända ostmärket Ockeblo Ost ansökt om konkurs. Företaget, grundat år 2000 av Göran Ström, är ett svenskt ostpackeri från den lilla orten Ockelbo i Gästrikland södra Norrland. Mejeriet var familjeägt fram till för sju år sedan när det såldes vidare.
Många har uppskattat Ockelbos ostar när de såldes på ICA och Coop och andra stora matbutiker. Bolaget hade som mest en omsättning på 110 miljoner kronor, senaste årsredovisningen visar en omsättning på drygt 72 miljoner kronor och ett positivt resultat på 60 000 kronor. Bolaget hade enligt officiella siffror 21 anställda.
Svenska matkonsumenter riskerar nu att bli utan uppskattade ostar som Ockelbo Svart, Ockelbo Blå, Ockelbo Guld och Ockelbo Röd har gått att köpa i matbutiker runt om i landet.
Konkursförvaltaren Henric Schef berättar för GD att uppskjuten skatt blev den slutliga dödsstöten för bolaget.
– Företaget har brottats med svag lönsamhet under en längre tid. Man har dessutom haft en uppskjuten skatt från pandemin på nästan 4,9 miljoner kronor som legat i balansräkningen och spökat, säger han.
Planen är nu att försöka sälja företaget vidare som en pågående verksamhet.
– Det finns intressenter. Mer än så vill jag inte säga i nuläget, säger Henric Schef.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.