Picadeli, känt för sina salladsbarer, uppvisade ett riktigt starkt 2023. Bolaget ökade omsättningen med över 30 procent och vände dessutom till vinst under 2023.
Salladsbolaget Picadeli har salladsbarer i många svenska livsmedelsbutiker. Bolaget, som ägs av livsmedelskoncernen Greenfood Group AB, uppvisade en kraftig tillväxt av intäkterna på hela 32,4 procent under 2023. Totalt landade omsättningen för Picadeli under 2023 på närmare 1,7 miljarder kronor, jämfört med drygt 1,3 miljarder kronor i fjol. Under det fjärde kvartalet lyfte Picadeli sin omsättning med 22,7 procent till 393,5 miljoner kronor från 320,7 miljoner kronor samma period förra året.
Bolaget vände även till rörelsevinst under 2023. Rörelseresultatet för Picadeli landade på 1,5 miljoner kronor under 2023, jämfört med 2022 då man gjorde en förlust på 14 miljoner kronor.
– Picadelis ambitiösa expansionsplaner kommer att fortsätta, och kommer att stärka Greenfoods fotavtryck på den globala marknaden, säger David von Laskowski, VD för Picadeli och Greenfood Group.
Picadeli grundades 2009 och har sedan dess vuxit till att bli marknadsledande inom salladsbarer. Idag har bolaget närmare 1000 salladsbarer i de flesta livsmedelsbutikerna i Sverige, men man finns även i stora delar av Europa och USA. Enligt bolaget själva säljer man över 11 000 ton sallad varje år. Greenfood Group AB äger förutom Picadeli även flera bolag med fokus på frukt och grönt och är ett av norra Europas största livsmedelsbolag. Totalt omsatte koncernen drygt 5,7 miljarder kronor under 2023.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.