Svensk taco gör succé på oväntad plats

[wpcode id=”48335″]

Den svenska tolkningen av tacos är en given rätt på fredagarna i svenska hem. Men nu tar Santa Maria konceptet vidare och lanserar den svenska tacosuccén på andra sidan jorden.

Santa Maria fortsätter att bygga vidare på sitt framgångsrika tacoskoncept och tar nu steget in på den internationella marknaden med stora ambitioner. Nyligen lanserade företaget sitt koncept med svensk tacos i Japan, skriver Dagligvarunytt.
– Vi är bara i början av vår internationella resa, säger vd Lenita Ingelin till tidningen.

På hemmaplan är fredagstacos en miljardindustri. Tex-mex fick sitt stora genombrott i Sverige i början av 1990-talet, i kölvattnet av den ekonomiska krisen. Många hade en knaper matbudget och blev då mer öppensinnade för att prova nya smaker. Maträtten från Mexiko är numera en självklarhet i svenska hem, men nu hoppas Santa Maria på samma effekt i Japan.

De senaste åren har Santa Maria sett en stadig uppgång i sina resultat. År 2023 rapporterade företaget en omsättning på 4,15 miljarder kronor och ett resultat på 281 miljoner kronor.
LÄS MER: