Svensk uppfinning får vätgasplan att flyga långt

Svenska forskare har tagit fram en ny teknik som möjliggör en framtid där vi kan resa miljövänligare med vätgasflyg. Tekniken gör det möjligt för vätgasflyg att färdas längre sträckor än tidigare.
– Redan 2028 kan de första kommersiella vätgasflygen i Sverige vara i luften, säger Tomas Grönstedt, professor vid Chalmers.

Forskare vid Chalmers tekniska högskola har utvecklat en teknik som möjliggör vätgasdrivna flygplan, skriver Forskning.se. De mer miljövänliga flygen har hittills inte kunnat flyga längre sträckor, men med den nya värmeväxlaren är det nu genomförbart.
– Vill det sig väl så kan det gå fort nu. Redan 2028 kan de första kommersiella vätgasflygen i Sverige vara i luften, säger Tomas Grönstedt, professor vid Chalmers.

Det som tidigare satt stopp för vätgasflyg är att gasen behöver förvaras i flytande form, annars tynger det ner planet för mycket. Gasen behöver då förvaras kallt – cirka minus 250 grader. Processen att hålla temperaturen så låg kräver mycket bränsle och försämrar effekten rejält.

De svenska forskarna har nu uppfunnit en ny typ av värmeväxlare som gör detta möjligt utan att stora mängder bränsle går åt.
– Vi kunde visa att kort- och medeldistansflygplan utrustade med den nya värmeväxlaren kunde minska sin bränsleförbrukning med nära åtta procent, säger Carlos Xisto, docent i strömningslära på Chalmers.

Förhoppningen är att i stort sett alla kortare flygresor inom norden ska göras med vätgasflyg år 2045.
LÄS MER: