Här tog Mia Skäringer emot svenska kändiseliten för tio år sedan. Nu är det lilla huset på Grötö sålt till entreprenören och influencern Matilda Djerf, 25, från Borås.
Priset: 23 miljoner kronor.
Grötö är en vacker liten ö i Bohuslän. På öns norra ände finns en av Bohusläns få sandstränder och längs öns västkust sträcker sig en rullstensås. Det är på västsidan som en 68 kvadratmeter liten skärgårdspärla finns, med egen strand, klippor och en hamn för djupgående båtar.
På en stor terrass utanför huset kan man sitta och njuta av havsutsikten. Och det var precis vad Mia Skäringer gjorde tillsammans med kända gäster för tio år sedan. Du kanske minns TV4:s program ”Mia på Grötö”?
I varje program gästades Skäringer av tre eller fyra kända personer som tillsammans umgicks, åt middag och samtalade med varandra på terrassen intill vattnet.
Huset på Grötö fick Mia Skäringer låna av vänner, för hennes eget lantställe på ön Brännö var inte tillräckligt fint för tv.
– För det första hade jag ett hus på Brännö, men det var inte lika toksnyggt som Grötö, huset som jag låna av några vänner, har Skäringer berättat.
Mia Skäringers vänner köpte fastigheten 2007 för drygt 5,5 miljoner kronor. Nu har de sålt skärgårdspärlan med rejäl vinst, för 23 miljoner.
Köpare är entreprenören och influencern Matilda Djerf, 25, från Borås. Hon har grundat klädföretaget Djerf Avenue, som hon med stor framgång driver med sambon Rasmus Johansson.
Matilda Djerf och sambon Rasmus blev stormförtjusta i Grötö redan för två år sedan, då köpte paret ett litet sommarhus på ön för närmare två miljoner kronor. Matilda Djerf visade upp den röda stugan på 25 kvadratmeter på Youtube när de renoverade.
Nu har de alltså bestämt sig för att satsa fullt ut på Grötö. Det nya huset är ett rustikt trähus från 1930 med 68 kvadratmeter boyta. Huset är vitt på såväl utsida som insida. Vita trägolv och vita väggar matchades av äldre trämöbler. Naturtomten är på nära 5600 kvadratmeter.
Just nu är pengar inget bekymmer för Matilda Djerf. Klädmärket ökade snabbt omsättningen under de första två åren. Från 1,3 miljoner 2019 till 82 miljoner 2021.
Vinsten efter finansnetto var 26,6 miljoner för två år sedan.
– Vi hade som mål att omsätta 10 miljoner inom tre år när vi startade. Om vi klarade det skulle vi ha ett bra arbete som vi kunde gå runt på, har Matilda Djerf berättat för DI.
Djerf Avenue har en lite annorlunda filosofi jämfört med andra klädföretag.
Matilda Djerf vill t ex göra tidlösa plagg av ekologiska eller återanvända fibrer och att bilderna aldrig redigeras, ”varken kroppar, finnar eller kläder”.
– Vi har en stark policy om att varken retuscha kroppar eller plagg i våra kampanjer. Och vi ber aldrig våra modeller att dra in magen när de fotas, förklarade hon i tidningen Elle.