Aldrig har vi campat så mycket som den sista sommarmånaden i år.
Augusti 2022 blev nämligen den bästa augustimånaden någonsin för Sveriges campingplatser.
Antalet gästnätter ökade med 5 procent till 3,4 miljoner. Logiintäkterna uppgick under samma period till 481 miljoner kronor, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
– Med en ny rekordnotering för augusti ser vi att 2022 blir ytterligare ett bra år för svensk turism och Sveriges campingplatser. De internationella målgrupperna har hittat tillbaka till oss och ger nu tillväxt efter pandemi-åren, säger Peter Jansson, tf vd för SCR Svensk Camping, som är en bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretag.
De svenska gästnätterna ligger något över utfallet för rekordåret 2019.
Dessutom ökade intresse från Tyskland, Nederländerna och framförallt Norge.
Att de norska gästerna kunde resa igen efter pandemin bidrar det till att branschen nu står inför ett nytt beläggningsrekord.
Totalt hade Sveriges campingplatser 12,2 miljoner gästnätter under juni till augusti 2022. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2021. Logiintäkten uppgick under samma period till 1,8 miljarder SEK, en ökning med 19 procent.
Totalt uppgår antalet gästnätter på Sveriges campingplatser fram till och med augusti till 15,2 miljoner. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2021. Logiintäkten uppgick under samma period till 2,2 miljarder SEK, en ökning med 20 procent.
– Intresset för camping och utomhusupplevelser fortsätter att öka och Sverige står sig starkt i semesterplaneringen, inte minst i Europa. Vi har under åren arbetat långsiktigt med marknadsföring på de internationella marknaderna, inte minst som en av huvudparterna inom ramen för kundkortet Camping Key Europe med 800 000 användare i 20 länder, Peter Jansson.