Den nya gula tunnelbanelinjen i Stockholm kommer att vara förarlösa. Det är första gången det lanseras i Sverige, och förhoppningen är att det ska förbättra trafikflödet.
– Gula linjen, som ska stå klar 2034/2035, blir en viktig del av Stockholms hållbara stadsutveckling, skriver Dagens Industri.
Gula linjen kommer att sträcka sig från Fridhemsplan i norr till Älvsjö i söder och kommer även att bidra till byggandet av 48 500 nya bostäder i processen. Med inspiration från städer som Köpenhamn kommer fokuset från Nya tunnelbanan, en enhet inom Region Stockholm, att ligga på att förbättra trafikflödet och hantering av nödsituationer.
Förutom innovationen med förarlösa tåg lyfter förvaltningen fram ytterligare delar kopplade till de nya tågen.
– Istället för att köra dubbelkopplade tåg, som i dag, kommer vi att köra tågen ett och ett, säger Johan Brantmark, avdelningschef på Nya tunnelbanan, till Dagens Industri.
Antalet resenärer blir densamma, men väntetiden förväntas bli kortare. I Köpenhamn har dessa förarlösa tåg varit i drift i 20 år, vilket innebär att Nya tunnelbanan tagit inspiration från deras omfattande erfarenheter och hur man kan effektivisera kollektivtrafiken. En fråga som tas upp är dock hur nödsituationer ska hanteras när det inte finns någon personal ombord.
– Även om det är förarlöst så är det inte människolöst. Det kommer att finnas en ledningscentral som styr och leder trafiken, det finns även personal på varje station, säger Johan Brantmark till Dagens Industri.
I och med att den gula linjen helt kommer att byggas under jorden, hävdar forskare att det därför kommer bli relativt enkelt att få personal att snabbt nå det drabbade tåget. De nya tågen planeras att bli klara 2034/2035, och passagerarna kan dessutom förvänta sig en unik och mer modern upplevelse, där de exempelvis kommer ha möjlighet att se framåt genom tunneln.
– Resan blir mer intressant när man kan se framåt, särskilt för yngre resenärer. Tunnlarna byggs även runda och det är för att vi kommer borra tunnlarna istället för att spränga som vi gör med resten av tunnlarna, säger Johan Brantmark till Dagens Industri.
Foto: Reginaldo Sales/Metro Company
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.