Elbil förlorade 719 kr per mil i värde

Hans elbil tappade 719 kronor i värde per mil. Nu varnar Terje Jirovsky för kinesernas favoritbil Hongqi. 
– Det har bara varit en massa problem sedan jag köpte den, säger Terje till Carup.

Han har lagt över en miljon på den sämsta bil Terje någonsin haft. En kinesisk Hongqi E-HS9. Samma märke som partihöjdarna i Peking. Dessutom har elbilen tappat över 700 000 i värde på bara ett år, något Teknikens Värld och senare Vi Bilägare berättat om. 
– Jag hade egentligen tänkt köpa en elektrisk Hummer, men det var för lång väntetid och den såldes bara i USA. Jag och min bror åkte till Hedins och tittade, då fick vi syn på Hongqi, säger Terje Jirovsky till bilsajten.

Han slog till för 1 178 000 kronor och kände sig först nöjd. Bilen var både spännande och hade en massa intressanta finesser som han aldrig sett tidigare.
– Men snart fick jag se att priset sjönk med 300 000 på de här bilarna, då blev jag sur. Det gör väldigt mycket med andrahandsvärdet, säger Terje Jirovsky.

Hongqi e-HS9.

Dessutom dröjde det inte länge innan bilen började krångla. Det var alla möjliga och omöjliga problem. 
– När jag började använda belysningen mer såg jag en stor skugga i halvljusets bortre del.  När man sedan växlade till helljus så lyste den upp trädkronorna, säger Terje Jirovsky.

Det var direkt farligt. Han skulle kunna köra rakt in i en älg utan att märka något innan det var för sent, därför vände sig Terje till försäljaren.
– De svarade mig att det var intelligent ljus, men då frågade jag på vilket sätt de var intelligenta, men det kunde man inte svara på, säger Terje Jirovsky.

Halvljuset har skuggor. 
Även helljuset är märkligt, enligt Terje. 

Hedin bil svarar på kritiken.
– Till att börja med vill jag beklaga om kunder har upplevt problem. Vi arbetar alltid hårt och löpande för att säkerställa en hög kundnöjdhet och för att förbättra vår kundupplevelse i alla avseenden, säger Nicolas Hergé, brand manager hos Hedin bil.

Till slut var Terje trött på alla problem med bilen och vände sig till Hedin bil och frågade vad de kunde tänka sig att betala vid ett återköp.
– De svarade omkring 450 000 kronor och då hade jag bara kört 1000 mil, det skulle betyda en värdeminskning på 719 kronor per mil, säger Terje Jirovsky.

Bilfirman förstår att han är besviken.
–  Vi arbetar med löpande kontakt med tillverkaren för en ständig förbättringsprocess, med målet att skapa en ännu bättre produkt för den svenska marknaden. Det i sin tur genererar tekniska uppdateringar och löpande förbättringar på bilen, säger Nicolas Hergés.

Men det tröstar inte Terje som är fast med en bil som inte fungerar som den ska.
– För att inte tala om värmen i bilen. Även om jag sätter den på max så känns det knappt, inte heller rattvärmen fungerar som den ska, säger Terje.

Han jämför med Volvo som snabbt kommer upp i 40 graderna vid fötterna kalla vinterdagar. Dessutom är Hongqin väldigt svår att äga, för att byta däck behöver man använda en applikation, om  man ens förstår vad som står i instruktionsboken.
– Den är på kinesiska och reservdelarna är fruktansvärt dyra, först kostade en strålkastare 65 000 kronor och bromsklossar 19000 kronor, varnar Terje Jirovsky.

Bilen är fullproppad med märkliga finesser som hela tiden går sönder. 
– När man startar den så kommer mitt stjärntecken upp, visst det är en lite vacker symbol, men det skiter väl jag i, säger Terje.

En dag gick bilen sönder. Terje var tvungen att lämna in den på reparation. Men han kände sig trygg för att det fanns en garanti på fem år. Dessutom hade han en försäkring med 4000 kronor i självrisk.
– Jag fick först vänta i sju månader innan delarna kom, därefter visade det sig att de skulle ha 10 000 kronor i självrisk. Jag har anmält det här till Allmänna reklamationsnämnden och väntar på deras besked, säger han.

Det finns i alla fall något bra med bilen.
– Man sitter i alla fall skönt, säger Terje Jirovsky.

Hongqi är Kinas första bilmärke. Den ägs av staten och grundades 1958 för att tillverka bilar till partihöjdarna. På den tiden kopierade man efter bästa förmåga västerländska fordon som Audi. Men sedan 2020 har de gett sig in på elbilsmarknaden.
LÄS MER: